Een van de grote pijlers van Tony’s Chocolonely is dat het bedrijf gekopieerd wordt. “De grote jongens gaan om, ik weet het zeker”, zegt topman Henk Jan Beltman in het Reformatorisch Dagblad.
De missie van Tony’s Chocolonely om honderd procent slaafvrije chocolade te produceren, kost nog veel tijd. “Over 25 jaar hebben we grote stappen gemaakt”, zegt Beltman. In Nederland is Tony’s sinds enige tijd het nummer één chocolademerk.
De omzet van Tony’s Chocolonely groeide vorig boekjaar met 23 procent naar 55 miljoen euro, minder dan de verwachte groei van vijftig procent. Het rendement kwam uit op 4,5 procent. “Grote jongens als Nestlé, Milka en Mondelez realiseren veel meer rendement, maar dat past niet bij onze filosofie”, zegt Beltman. Zo betaalt Tony’s Chocolonely volgens hem 25 tot veertig procent meer aan boeren in productielanden.
Beltman zette onlangs de deur open voor verkoop aan een grote multinational. Die zouden Tony’s Chocolonely versneld internationaal kunnen uitrollen.
Lively Comment 4 jan, 16:24