Hoe Misura Sartoria 's lands beste maatwerkspecialist wil worden

Hoe Misura Sartoria 's lands beste maatwerkspecialist wil worden

Misura Sartoria verschijnt, waar The TailorMates verdwijnt. De ene maatpakkenspecialist neemt op de Amsterdamse Zuidas de plek van de andere in. Voor Misura Sartoria is het de opmaat naar meerdere ateliers ‘op nationaal en internationaal niveau’.

Jimmy Karaaslan komt uit een echte kleermakersfamilie. Zijn opa was stoffenleverancier en zijn vader meesterkleermaker. Zelf doet hij ervaring op bij het bekende Rotterdamse bedrijf Coster Herenmode en later bij Setpoint, de mannenmodeketen die zes jaar terug uit het straatbeeld verdween. Het ondernemersavontuur van Karaaslan is dan al ruim een jaar onderweg. Op 1 oktober 2012 opent hij een shop-in-shop opent in de Mercedes Benz-showroom van autobedrijf Stern in Amersfoort. Hij noemt het Misura Sartoria, wat letterlijk vertaald vanuit het Italiaans ‘maatwerkatelier’ betekent.

Langs de A1 richt hij zich samen met medewerker van het eerste uur Rick Versnel – dan pas achttien jaar – op de zakelijke markt. Misura Sartoria verzorgt de incentiveprogramma’s voor de grotere ‘corporate bedrijven’, die graag maatwerkpakken en overhemden als cadeau willen...

Misura Sartoria verschijnt, waar The TailorMates verdwijnt. De ene maatpakkenspecialist neemt op de Amsterdamse Zuidas de plek van de andere in. Voor Misura Sartoria is het de opmaat naar meerdere ateliers ‘op nationaal en internationaal niveau’.

Jimmy Karaaslan komt uit een echte kleermakersfamilie. Zijn opa was stoffenleverancier en zijn vader meesterkleermaker. Zelf doet hij ervaring op bij het bekende Rotterdamse bedrijf Coster Herenmode en later bij Setpoint, de mannenmodeketen die zes jaar terug uit het straatbeeld verdween. Het ondernemersavontuur van Karaaslan is dan al ruim een jaar onderweg. Op 1 oktober 2012 opent hij een shop-in-shop opent in de Mercedes Benz-showroom van autobedrijf Stern in Amersfoort. Hij noemt het Misura Sartoria, wat letterlijk vertaald vanuit het Italiaans ‘maatwerkatelier’ betekent.

Langs de A1 richt hij zich samen met medewerker van het eerste uur Rick Versnel – dan pas achttien jaar – op de zakelijke markt. Misura Sartoria verzorgt de incentiveprogramma’s voor de grotere ‘corporate bedrijven’, die graag maatwerkpakken en overhemden als cadeau willen geven. Het concept blijkt volgens Versnel zo’n succes, dat een jaar later al de tweede winkel wordt geopend. Opnieuw kiest het bedrijf voor een opvallende locatie: de Hofbogen in Rotterdam. Nu een urban hotspot voor creatievelingen, maar bij de opening in 2013 toch vooral een plek in ontwikkeling.

Ambassadeurs
In Rotterdam ziet Misura Sartoria, dat er de voetballers van Sparta kleedt, de groep particuliere klanten met de week groeien. “Mensen die we in eerdere projecten geholpen hebben aan maatwerkproducten bleven terugkomen. Ze waren te spreken over de manier waarop ze behandeld werden, de vakkennis die we in huis hebben en zeker ook de kwaliteit van ons product”, zegt Versnel. “Ons bereik en klantenbestand werd steeds groter en er kwamen steeds meer ambassadeurs.”

Misura Sartoria besluit ‘de beste maatwerkspecialist van Nederland’ te willen worden. Daarin staat het bedrijf, dat zowel mannen als vrouwen kleedt, natuurlijk niet alleen. Hoe onderscheidt Misura Sartoria zich van andere maatpakkenverkopers? “In de hele organisatie, bij alle mensen, ligt de focus op maatwerk. De winkels zijn helemaal ingericht om iemand maatwerk aan te meten en die op een goede manier af te leveren. Veel concullega’s hebben mooie winkels op A-locaties, waar het vooral om de transactie draait. Dus iemand komt daar binnen voor een blauw pak en gaat daarmee naar buiten. Want die hangt gewoon in het rek. Zulke winkels zien er heel anders uit dan die van ons. Ze zijn vaak druk, met veel meer klanten dan verkopers. Je moet jezelf wegwijs maken in de winkel.”

Misura Sartoria doet het anders. Zo werken de ateliers – in Amersfoort is die tegenwoordig te vinden in de binnenstad – volledig op afspraak. “Je krijgt een warm welkom, een kopje koffie en gaat zitten met een van onze adviseurs. Hij neemt je mee in het hele proces en probeert tijdens het gesprek te achterhalen wat je van het eindproduct verwacht. Met een aantal concrete vragen komen we tot een advies. We selecteren het juiste stofje en de juiste pasvorm voor de juiste persoon. Daarom is het eindproduct vele malen beter dan wanneer je iets zelf gaat uitzoeken in de winkel.” E-commerce, daar doet het bedrijf niet aan. “Dat is geen onderwerp van gesprek binnen onze organisatie.”

Amsterdam
Het moge duidelijk zijn dat Versnel overtuigd is van het concept van Misura Sartoria. Niet voor niets mag hij zich tegenwoordig mede-eigenaar noemen. En opent hij binnenkort in Amsterdam het derde atelier. “Ik sta op dit moment in de winkel. We zijn hard aan het werk om de winkel gereed te maken voor de opening”, vertelt hij over de telefoon. De nieuwe flagshipstore van Misura Sartoria is te vinden op de Zuidas, aan het George Gershwinplein. Daar is de plek ingenomen van The TailorMates, dat eind vorig jaar failliet werd verklaard. Al voor het bankroet van zijn branchegenoot lopen er gesprekken over een overname. Die leveren in eerste instantie niets op. “Het heeft zover moeten komen dat The TailorMates het faillissement moest aanvragen, daar hebben wij geen invloed op gehad”, aldus Versnel.

Misura Sartoria is er als de kippen bij om een huurovereenkomst te sluiten voor het pand waar The TailorMates is gevestigd. Curator Su-Chun Lin ziet zich daarom genoodzaakt om met Misura Sartoria te onderhandelen over de verkoop van de boedel. Acht andere kandidaten die zich bij haar hadden gemeld met interesse in de overname van de activiteiten van The TailorMates vissen achter het net. Uiteindelijk worden de handen geschud bij een bedrag van 57 duizend euro voor de overname van de inventaris en goodwill. Daardoor krijgt Misura Sartoria de beschikking over het klantenbestand dat zijn voorganger in ruim vier jaar tijd heeft opgebouwd. De winkelvoorraad valt niet onder de deal. “Zodra het op een faillissement uitkomt, kun je wat selectiever zijn in de gedeeltes die je wel en niet overneemt. Voor ons ging het vooral in de locatie, waar we heilig in geloven”, aldus Versnel.

Landsgrenzen
Bang voor de enorme concurrentie op de Zuidas, is hij niet. “Natuurlijk zijn er veel concurrenten, maar we gaan uit van eigen kracht. In Rotterdam zitten ze ook dicht om ons heen en weten we met twintig tot 25 procent per jaar te groeien.” Hij ziet de organisatie uitgroeien naar meerdere ateliers ‘op nationaal en internationaal niveau’. Wat dat concreet inhoudt, kan hij niet zeggen. “Dat weten wij ook nog niet. Dat is het mooie aan het avontuur. We weten nu nog niet wat er morgen gaat gebeuren. Dat kunnen we vandaag nog beslissen.”

Heel even was er al een vestiging in Haarlem, maar de lokale ondernemer is daar onder een andere naam verder gegaan. Misura Sartoria doet het volgens Versnel voortaan zonder franchisenemers, op de winkel in Amersfoort na. “We zijn een ambitieuze club. En we laten ons daarbij niet belemmeren door landsgrenzen. Als we een vierde winkel openen, wat heeft het dan voor zin om per se naar Eindhoven of Nijmegen te gaan, in plaats van Düsseldorf of Keulen? Of naar Breda, als je ook naar Antwerpen kunt? Zodra we een mooie plek op ons pad tegenkomen, stappen we in.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!