Big Mac is niet meer exclusief van McDonald’s

Big Mac is niet meer exclusief van McDonald’s

McDonald’s heeft in Europa niet langer het alleenrecht op de merknaam Big Mac. De fastfoodketen verloor een zaak van het Ierse Supermac, dat al langere tijd met de hamburgergigant overhoop ligt.

Supermac spande de zaak in 2017 aan bij het Europees bureau voor intellectueel eigendom (EUIPO). De aanleiding was dat McDonald’s eerder juist tegen de Ierse hamburgerketen ageerde, omdat de naam van die formule te veel op die van het bekende broodje zou lijken. EUIPO heeft nu geoordeeld dat McDonald’s er niet in geslaagd is te bewijzen dat de merknaam Big Mac de afgelopen vijf jaar ‘werkelijk heeft gebruikt’. Na die periode is het voor concurrenten mogelijk een merkenrecht nietig te laten verklaren.

McDonald’s laat aan Bloomberg weten teleurgesteld te zijn in de uitspraak en in beroep te gaan. In het oordeel is geen rekening gehouden met het ‘substantiële bewijsmateriaal’ dat de naam Big Mac intensief is gebruikt in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, stelt de retailer. Dat is volgens McDonald’s voldoende om het gebruik in de hele EU aan te tonen.

De uitspraak heeft alleen betrekking op de merknaam. Het handelsmerk op de samenstelling van de burger zelf, dat in 1998 werd vastgelegd, blijft in stand.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!