De omzet van fysieke kledingwinkels is vorig jaar met 4,6 procent gedaald. Schoenenzaken boekten in 2018 3,9 procent minder omzet dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie INretail.
Online wisten kleding- en schoenenretailers wel te groeien, met respectievelijk 14,6 en 14,5 procent. De totale schoenenretail groeide daardoor vorig jaar nog met gemiddeld 2,6 procent, terwijl de mode-omzet met 0,1 procent groei vrijwel stabiel bleef.
November was voor beide branches de best scorende omzetmaand van het laatste kwartaal, dankzij het effect van Black Friday en Cyber Monday. De koopjesdagen leidden tot een omzetplus van 22,4 procent in het vierde kwartaal vergeleken met een jaar eerder. De omzet via offline kanalen daalde de laatste drie maanden met 4,3 procent.
De omzet in verkochte schoenen steeg in het laatste kwartaal van 2018 met gemiddeld 3,8 procent, bij kleding was dat 2,2 procent. Vooral online werden fashion en schoenen meer verkocht en was de omzetgroei bovengemiddeld. De lange en hete zomer beïnvloedde volgens INretail de verkoop in beide branches. Daardoor was sprake van uitgestelde aankopen en duidelijk online koopgedrag.
In 2017 groeiden moderetailers nog met 4,6 procent, wat de sterkste omzetstijging in tien jaar tijd betekende. Dit jaar kunnen modeverkopers weer een vrijwel gelijkblijvende omzet verwachten, voorspelde INretail eerder deze maand al. De omzetten van woonwinkels, sportretailers en schoenenzaken vallen naar verwachting lager uit. Sportretailers kunnen met vier procent de sterkste omzetdaling tegemoetzien. Woonwinkels en schoenenverkopers krijgen te maken met dalingen van respectievelijk drie en een procent.
Reacties 0