Rotterdam trekt miljoenen extra winkelbezoekers

Rotterdam trekt miljoenen extra winkelbezoekers

Het kernwinkelgebied in de Rotterdamse binnenstad heeft vorig jaar exclusief bewoners 38 miljoen bezoekers getrokken. Dat zijn er tien miljoen meer dan in 2010, blijkt uit de jaarlijkse passantentelling van de gemeente.

Veel mensen uit de regio winkelen in Rotterdam en winkeliers hebben niet veel last van online concurrentie, zegt een gemeentewoordvoerder tegenover De Telegraaf. Dat blijkt volgens hem ook uit de winkelleegstand het kernwinkelgebied. “Die ligt nu op circa drie procent, terwijl een gezonde leegstand rond de zes procent zou moeten liggen.” In aanloopstraten naar de binnenstad is de leegstand hoger.

De groeiende populariteit van Rotterdam als winkelstad komt volgens de woordvoerder door de samenwerking tussen gemeente en ondernemers. Zo is de kwaliteit van de buitenruimte verbeterd door bestrating te vervangen en meer groen en zitjes te plaatsen voor meer levendigheid. “Daarnaast zijn er allerlei evenementen georganiseerd zoals het uitdelen van goodiebags en kleine optredens.”

Een grote meerderheid van vastgoedeigenaren en ondernemers in Rotterdam sprak zich eind vorig jaar uit voor een zogenoemde BedrijvenInvesteringsZone (BIZ). Daardoor kan de binnenstad de komende vijf jaar rekenen op een minimale jaarlijkse investering van 1,2 miljoen euro. Het geld gaat onder meer naar een hoger onderhoudsniveau, veiligheid, marketing en promotie. Rotterdam hoopt zo ‘de meest vernieuwende binnenstad van de Benelux’ te worden.
 

Reacties 3


Ton Bos 30 jan, 18:09

Tijd voor de herrijzenis van Termeulen? Daar begonnen vele bezoekers vroeger hun customer journey in het Rotterdamse. Met een koffie/croissant op de bovenste verdieping, met een hogere stoelbezetting dan McDonald’s. En dan als wiedeweerga het warenhuis weer uit......


D. E. 31 jan, 07:46

Mooi nieuws maar nu is het dus hoog tijd om winkeloppervlak toe te voegen. De lage winkelleegstand is daar een duidelijke aanwijzing voor. Er zijn een aantal renovatie projecten aan de gang, te weten voormalig Donner pand, Lijnbaan en Beursplein (hier komt o.a. Primark. Daarbij kunnen we nieuwe winkelruimtes verwachten aan de Westewagenstraat, Hoogstraat en in het oude postkantoor. Tot slot zal Galeries Modernes een opknapbeurt krijgen. Er is een groot gebrek aan grote winkelruimtes (2 of 3 lagen) met de aankomende projecten komt daar niet veel verandering in. Rotterdam moet op zoek gaan naar plekken waar het kernwinkel gebied kan worden uitgebreid. Dit kan zeker nog rondom Beursplein. De Maritiem Museum locatie bijvoorbeeld of bovenop Station Beurs. Hier zou een flink winkelcentrum best passen. Tot slot zal Rotterdam ook meer nieuwe namen moeten trekken om onderscheidend te blijven. Er zijn in Rotterdam vrij weinig winkels die je in andere steden niet hebt.


Seb Seb 31 jan, 08:58

Een dag na het nieuws dat in Amsterdam de winkelomzet stagneert. Rotterdam is daar een belangrijke 'veroorzaker' van. In de jaren 90 en begin 2000 was Amsterdam dé plek voor een citytrip in eigen land. Rotterdam heeft zich indrukwekkend opgewerkt. Het is bovendien aangenamer winkelen dan in Amsterdam.

Enige punt van kritiek is de Lijnbaan. Zwaar gedateerd, oud, vies en oogt armoedig. Het wordt tijd dat Rotterdam hier flink in investeert, sloopt, winkels met meerdere verdiepen mogelijk maakt etc.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!