Het kernwinkelgebied in de Rotterdamse binnenstad heeft vorig jaar exclusief bewoners 38 miljoen bezoekers getrokken. Dat zijn er tien miljoen meer dan in 2010, blijkt uit de jaarlijkse passantentelling van de gemeente.
Veel mensen uit de regio winkelen in Rotterdam en winkeliers hebben niet veel last van online concurrentie, zegt een gemeentewoordvoerder tegenover De Telegraaf. Dat blijkt volgens hem ook uit de winkelleegstand het kernwinkelgebied. “Die ligt nu op circa drie procent, terwijl een gezonde leegstand rond de zes procent zou moeten liggen.” In aanloopstraten naar de binnenstad is de leegstand hoger.
De groeiende populariteit van Rotterdam als winkelstad komt volgens de woordvoerder door de samenwerking tussen gemeente en ondernemers. Zo is de kwaliteit van de buitenruimte verbeterd door bestrating te vervangen en meer groen en zitjes te plaatsen voor meer levendigheid. “Daarnaast zijn er allerlei evenementen georganiseerd zoals het uitdelen van goodiebags en kleine optredens.”
Een grote meerderheid van vastgoedeigenaren en ondernemers in Rotterdam sprak zich eind vorig jaar uit voor een zogenoemde BedrijvenInvesteringsZone (BIZ). Daardoor kan de binnenstad de komende vijf jaar rekenen op een minimale jaarlijkse investering van 1,2 miljoen euro. Het geld gaat onder meer naar een hoger onderhoudsniveau, veiligheid, marketing en promotie. Rotterdam hoopt zo ‘de meest vernieuwende binnenstad van de Benelux’ te worden.
Seb Seb 31 jan, 09:58
D. E. 31 jan, 08:46
Ton Bos 30 jan, 19:09