E-commerce wordt naar verwachting goed voor de helft van de toekomstige groei van Unilever. Daarnaast zal het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern merken blijven kopen, vooral in de categorie persoonlijke verzorging. “Maar we zullen ook zeker voedingsmerken blijven kopen”, zegt ceo Alan Jope tegenover het FD.
Unilever wil zijn merken sneller laten groeien door ‘de consument op de voet te volgen’, zegt Jope. “Hoe verandert haar smaak en de manier waarop zij haar spullen koopt?” De belangrijkste steekwoorden daarbij zijn volgens hem natuurlijke producten, prijsvechters en e-commerce.
Unilever innoveert in een ‘enorm tempo’, zegt directeur Europa Hanneke Faber. “In Amsterdam doen we nu proef met het thuisbezorgen van Unox-maaltijden door Thuisbezorgd.nl.” In Azië is e-commerce al belangrijk voor Unilever, maar vooral in Europa en Noord-Amerika verwacht het levensmiddelenconcern daar nog een slag te slaan.
Unilever boekte vorig jaar een omzet van 51 miljard euro, vijf procent minder dan een jaar eerder. De winst nam echter met ruim de helft toe tot 9,8 miljard euro. Voor dit jaar rekent het concern op een omzetgroei van tussen de drie en vier procent.
Reacties 0