'Intertoys-franchisers overvallen door uitstel van betaling'

'Intertoys-franchisers overvallen door uitstel van betaling'

Franchisenemers van Intertoys zijn min of meer overvallen door de aanvraag voor uitstel van betaling. “Dat zou niet moeten kunnen. In een volwassen zakelijke relatie neem je je partners mee in dergelijke ingrijpende trajecten”, zegt directeur Patricia Hoogstraten van het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor onder meer speelgoedwinkels.

Intertoys vroeg vorige week uitstel van betaling aan, waardoor de toekomst van zo’n vierhonderd winkels onzeker is. Ongeveer honderd winkels worden door franchisenemers gerund.

De recente ontwikkelingen tonen volgens Hoogstraten de kwetsbaarheid van de positie van franchisenemers aan. “Je hebt als franchisegever hier een duidelijke verantwoordelijkheid, niet alleen voor je eigen filialen. Juist ook naar die ondernemers die meerwaarde aan de formule toevoegen.”

Nu is er volgens haar te weinig aandacht voor de toegevoegde waarde die de franchisenemer van Intertoys in Nederland heeft. “Alleen al het feit dat er productkennis is en dat productveiligheid gegarandeerd wordt, zou voor de consument een doorslaggevende factor moeten zijn om bij de lokale ondernemers te kopen.” Consumenten zouden zich niet altijd realiseren dat speelgoed uit China niet wordt gecontroleerd. “Ze focussen zich dan te vaak alleen op prijs”, aldus Hoogstraten.

De directeur van het Vakcentrum zegt onder de indruk te zijn van de veerkracht van de franchisenemers, die op veel betrokkenheid uit de lokale omgeving zouden kunnen rekenen. “De ondernemers die ik spreek willen allemaal volle kracht vooruit.”

Reacties 9


gerda van cooten 22 feb, 19:15

als je als oma en opa een cadeautje voor een kleinkind wil kopen en je hebt geen computer zoals veel ouderen .hoe moet dat dan


Arie de Boer 22 feb, 16:38

Hans van Hirtum is franchisenemer begrijp ik?


Hans van Hirtum 21 feb, 10:32

Intertoys is groot geworden en ontstaan uit licentiehouders tegenwoordig heet dat Franchisenemers!! Maar in de afgelopen jaren is er geduwd en getrokken aan marge en handel, waardoor er veel franchisenemers waren die op de fiets naar de camping moesten in de vakantie. Maar de juiste ondernemers die mannen gaan door daar ben ik van overtuigd. De geschiedenis herhaald zich, ga terug naar de basis w
koop goede handel samen en ga gas geven. Dan is de markt over een paar jaar stil. Gezond denkende mensen aan het roer die willen werken en de handel begrijpen dan gaat het goed komen. Ook met 50 of 100 winkels ben je een goede club. En over service en kennis wat ik hier boven lees dat is voor een franchisenemer vanzelf sprekend, daarom gaan zij uiteindelijk de kar trekken en de weer geld verdienen!! Heren dames sterkte en er voor gaan!!


ikke weet het 21 feb, 10:02

En iedereen maar klagen, jammer als ze er niet meer zijn, maar ondertussen wel op het internet shoppen voor die euro voordeel.
Dat we dan heel de dag op de bezorger moeten wachten hebben we er graag voor over, of de buren lastig vallen hiermee.
Nou wij nemen geen pakketten meer aan voor buren, anders lijkt onze hal wel op een distributie centrum.
Verder is het ook funest dat veel kinderen 5 dagen in de week naaar de kinderopvang gaan, dat scheelt heel veel in de verkoop.
Vroeger toen de kinderen nog gewoon thuis waren verkochte speelgoed winkels nog veel schommels, glijbanen en speelhuisjes, maar dat is tegenwoordig een heel stuk minder geworden.


P Verhagen 20 feb, 21:08

Vreselijk dat er straks geen speelgoedwinkels meer in het straatbeeld te zien zijn. Mijn kinderen vonden het altijd een geweldig uitje als we naar de stad gingen. Je wilt speelgoed toch in je handen gehad hebben voordat je het koopt in plaats van een plaatje kiezen? En zeker niet die goedkope plastic zooi van de Action


K Mertens 20 feb, 12:55

Laten we voorop stellen dat wat er nu met de Franchisenemers van Intertoys gebeurd is ontzettend vervelend en dat hebben deze mensen niet verdiend. De franchisenemer was en is het hart van deze formule, maar helaas zag de directie dit anders.
In deze winkels is wel degelijk kennis aanwezig maar in de eigen filialen was goedkoop personeel de oplossing wat uiteindelijk ook wel moest omdat er rendement gehaald moest worden en geen geld was voor personeel met kennis van zaken.
De marges staan natuurlijk ook onder druk gezien de markt dat heeft uiteindelijk ook zijn weerslag gehad.
Maar ik blijf erbij dat de franchisenemer het hart van de formule is en blijft, dus de nieuwe eigenaar moet deze visie delen anders lukt het niet, samen staan ze sterk. Ditzelfde gebeurt nu ook bij Blokker waar de formule Marskramer deel vanuit maakt. Hier hebben ze de Franchisenemers ook vergeten, ook hier het hart van de formule.. en zie wat er van deze formule overblijft. Marskramer, Intertoys en Blokker dit waren super ondernemers maar kregen geen kans.. jammer..
kijk naar het aantal franchisers in de jaren 1990/ 2005 en nu??


Arie de Boer 20 feb, 11:54

"Nu is er volgens haar te weinig aandacht voor de toegevoegde waarde die de franchisenemer van Intertoys in Nederland heeft. “Alleen al het feit dat er productkennis is en dat productveiligheid gegarandeerd wordt, zou voor de consument een doorslaggevende factor moeten zijn om bij de lokale ondernemers te kopen"

Preken voor eigen parochie, noemen we dat. De consument zou geen onderscheid moeten kunnen maken tussen een 'eigen' en 'franchise' verkooppunt. Uiteraard is dit in de dorpjes in de polder anders waar men de franchisenemer persoonlijk kent maar in dit soort dorpen is een speelgoedwinkel niet winstgevend te krijgen dus valt al buiten beschouwing. Verder zijn er heel erg goede franchisenemers die meer aandacht aan hun klanten geven en service gerichter zijn, daar geef ik haar gelijk in maar aan de andere kant bestaan er onder franchisenemers ook genoeg 'boefjes' die maar 1 belang hebben en dat is hun eigen portemonnee en korte termijn gewin.

De open deur die ze in trapt m.b.t. de consument die prijs gefocust is, slaat al helemaal kant nog wal in de context van het hele stuk. Net of franchisers de mindset van 80% van de samenleving kunnen veranderen, franchisers of retailers hebben hier evenveel last van. Als men meuk van de Action, Big Bazaar, Alibaba etc wil kopen dan doet men dit toch wel ongeacht de aard van de retailer.


Jan Janssen 20 feb, 11:19

Mag ik even hartelijk lachen om die productkennis? De gemiddelde verkoopmedeewerker bij Intertoys is amper zelf de Playmobil ontgroeid, en die zou mij dan moeten adviseren?


Ron Wessels 20 feb, 11:16

“Alleen al het feit dat er productkennis is en dat productveiligheid gegarandeerd wordt, zou voor de consument een doorslaggevende factor moeten zijn om bij de lokale ondernemers te kopen.”
In wat voor wereld leeft deze directrice? De consument mikt maar op twee dingen en dat zijn prijs en gemak. Meuk uit Bangladesh dat uit elkaar valt voordat je de Action goed en wel verlaten hebt, is niet aan te slepen. Je kruipt met je kind achter de computer om cadeau ideeën op te doen en vervolgens bestel je alles wordt het ingepakt en wel de volgende dag bij je afgeleverd. De enige reden dat ik nog in een speelgoedwinkel kom is als ik echt lastminute nog iets nodig heb. Maar echt niet de productkennis van de 16-jarige kassière.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!