Consumentenvertrouwen daalt verder, groei consumptie vlakt af

Consumentenvertrouwen daalt verder, groei consumptie vlakt af

Het Nederlandse consumentenvertrouwen is voor de achtste maand op rij gedaald. Waar in februari het vertrouwen nog op -2 stond is dat in maart 2019 gezakt naar -4. Dat meldt het CBS.

Het gemiddelde vertrouwen van de consument lag de afgelopen twintig jaar gemiddeld op -3. Met een waarde van -4 zit maart iets onder dat gemiddelde. Het hoogste punt ooit gemeten was januari 2000, toen kwam het vertrouwen uit op 36. -41 is het laagste, dat is behaald in maart 2013. 

De negatieve cijfers laten zich ook zien in het oordeel over het economisch klimaat en de koopbereidheid. Het oordeel over het economisch klimaat stond in februari nog op 1 en is nu gezakt naar een waarde van -3. Volgens het CBS zal het oordeel voor de komende twaalf maanden alleen maar verslechteren en dalen naar -15. De koopbereidheid zakt van -3 in februari naar -4 in maart. Consumenten vinden ‘de tijd voor het doen van grote aankopen minder gunstig’. 

Bestedingen
De consumentenbestedingen zijn in januari met 0,9 procent gestegen, meldt het CBS verder. Dat is de laagste groei sinds medio 2016.

De consumptie aan duurzame goederen liep met drie procent terug, met name doordat er minder geld werd uitgegeven aan personenauto's. Aan overige goederen werd vier procent meer besteed. Er is vooral meer gas verbruikt. Aan voedings- en genotmiddelen is 0,9 procent en aan diensten 1,7 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!