Advertorial: Hoe ABOUT in korte tijd een trouwe klantenkring heeft opgebouwd

Advertorial: Hoe ABOUT in korte tijd een trouwe klantenkring heeft opgebouwd

ABOUT is een winkel voor mannen. Randy Hoogeweegen begon 4 jaar geleden met een eerste winkel op de Haarlemmerdijk. Ondertussen zijn daar een webshop en een tweede winkel in Amsterdam Oud-West bijgekomen. 

Community
Al sinds de opening focussen ze bij ABOUT op het persoonlijk contact met hun klanten. De doelgroep bestaat uit mannen van alle leeftijden die houden van kwaliteit, en trouw blijven aan concepten waar ze een goede ervaring hebben gehad. Het uitgangspunt van ABOUT is dan ook dat mannen misschien niet altijd van winkelen houden, maar wel mooie spullen waarderen. 
Ze besteden bij ABOUT dan ook veel aandacht aan het behouden en uitbreiden van deze trouwe community: ze organiseren events in de winkel waarvoor klanten worden uitgenodigd, en ook het personeel investeert veel tijd in het leren kennen van de mensen die binnen komen lopen. Randy noemt zijn winkelpersoneel dan ook “meer barmannen dan verkopers”; het gaat juist om het praatje en de persoonlijke benadering. 

Bij ABOUT wil Randy de meerwaarde wil laten inzien van het bezoeken van de fysieke winkel. Zoals hij het omschrijft: “Mensen zitten al de hele dag achter de computer te werken, en dan moeten ze daar ‘s avonds ook nog hun kleding bestellen? Dan heb ik liever dat ze bij ons binnen lopen”. 

Klantenbinding als businessmodel
Klantenbinding is van groot belang voor de retailsector. Cijfers laten zien dat vaste klanten in het derde jaar gemiddeld 67% meer uitgeven dan in hun eerste jaar. Factoren die van belang zijn bij succesvolle klantenbinding zijn klantenservice, gedeelde waarden, engagement en de aanwezigheid van een loyalty programma. 

Voor zijn klantenbinding gebruikt Randy Lightspeed Loyalty: een geïntegreerd loyalty programma waarmee je data van je klanten kunt verzamelen, deze data in kunt zetten voor marketingdoeleinden en daarnaast makkelijker klanten kunt behouden door ze te laten sparen voor beloningen. Voor ABOUT is vooral het verzamelen van de data van haar klanten belangrijk voor hun marketing: “Data is van groot belang voor het bereiken en behouden van klanten. Zo kunnen we makkelijk bijhouden wat de voorkeuren zijn van iemand, en hoe we diegene het beste kunnen benaderen.”

In het geval van Randy gaat de betrokkenheid van zijn klanten zo ver dat hij dankzij een aantal vaste gezichten zijn onderneming heeft kunnen uitbreiden met een nieuwe locatie. De tweede locatie van ABOUT is vier keer het formaat van zijn eerste onderneming, en tot stand gekomen met behulp van crowdfunding. Een groot deel van het opgehaalde bedrag is door zijn vaste klanten geïnvesteerd. 

Ook deze locatie ligt de focus op persoonlijk contact en het bieden van meer dan een ‘gewone’ winkelervaring: er is een café waar goede koffie geserveerd wordt, er staat een pingpongtafel, en bij sport events waarvan hij weet dat veel mensen het willen zien gaat de beamer aan. Het doel van deze winkel is dan ook niet om meteen meer te verkopen. De locatie en alle extra’s die het aanbiedt moeten ervoor zorgen dat iedere man ABOUT gaat zien als dé winkel voor mannen in Amsterdam. Lightspeed Loyalty zorgt ervoor dat de gegevens van de verschillende bezoekers meteen kunnen worden opgeslagen in het systeem, en later kunnen worden gebruikt voor het communiceren van nieuwe producten, marketingacties en events.

Bied je klanten een omnichannel ervaring 
ABOUT omvat ondertussen twee fysieke winkels en een webshop. De uitdaging die zich hierbij voordoet is het managen van deze verschillende kanalen zonder dat je uit het oog verliest wat het belangrijkst is voor jou als ondernemer: het contact met de klant. Hoe zorg je ervoor dat dit in balans blijft?

Randy: “Lightspeed maakt transfers tussen de verschillende locaties heel makkelijk. Producten die op de Haarlemmerdijk minder goed lopen, maar op De Clercqstraat wel, kan ik zo overzetten.”
Door een kassasysteem te gebruiken met een centraal voorraadbeheer en snel te schakelen tussen de verschillende locaties zorg je er als ondernemer voor dat beide locaties elkaar kunnen versterken en aanvullen, in plaats van dat jij meer tijd kwijt bent aan het dubbel managen van hetzelfde bedrijf. Op deze manier kun jij jouw klanten een optimale ervaring bieden op beide locaties, en hoef je eigenlijk nooit meer ‘nee’ te verkopen.

Klantenbinding, kort samengevat 
Als retailer is het belangrijk om te voorzien in de (steeds hogere) eisen van de hedendaagse consument. Door hier actief tijd en aandacht aan te besteden kun je een trouwe klantenkring opbouwen die je ook bij verdere groei blijft steunen. Dit is hoe Randy dit aanpakt:
•    Overstijg de ‘gewone’ winkelervaring door middel van events en persoonlijk contact
•    Maak gebruik van een loyalty programma voor het verzamelen van klantdata en het gerichter bereiken van klanten
•    Meerdere locaties? Zorg ervoor dat deze elkaar aanvullen: bied je klanten overal een optimale ervaring aan

Voor Randy staat de toekomst voorlopig in het teken van het lanceren van de eerste ABOUT kledinglijn. Een derde winkel sluit hij zeker niet uit: “Als dat is waar de doelgroep om vraagt, zeker!”
Wil jij je klanten ook beter kunnen betrekken bij je onderneming? Ontdek Lightspeed Retail.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in