Hudson’s Bay wil zich richten op 'V&D-segment'

Hudson’s Bay wil zich richten op 'V&D-segment'

Hudson’s Bay heeft bij zijn entree in Nederland de fout gemaakt te veel in het vaarwater van de Bijenkorf te zitten. Dat is ‘een interessante markt, maar ook erg klein’, zegt ceo Stephan Fanderl van moederbedrijf Galeria Kaufhof Karstadt tegen RTL Z. “En dat terwijl er na het verdwijnen van V&D juist veel ruimte lag voor winkels die waar voor je geld bieden, maar niet goedkoop zijn."

Hudson’s Bay bekijkt op dit moment ‘veel opties’ voor de Nederlandse markt, waaronder het inzetten op een lager segment, zegt Fanderl. “Maar gezien de grote verliezen is wel duidelijk dat we moeten ingrijpen.” Op geruchten dat de winkels in Nederland nog dit jaar sluiten, gaat hij niet in. Hij wijst erop dat de warenhuisketen hier nog niet lang bezig is en nog wat tijd nodig heeft. “Maar het moet zeker niet te lang duren.”

Uit interne documenten van het Duitse moederbedrijf bleek vorige maand dat Hudson’s Bay een vertrek uit Nederland overweegt. Zusterketen Saks Off 5th heeft de deuren in Rotterdam al gesloten en vertrekt binnenkort ook uit Amsterdam. De Nederlandse warenhuizen zouden in hun eerste jaar tachtig miljoen euro verlies hebben geleden. 

Reacties 16


Rogier Hentenaar 17 mei, 10:21

Het afzakken naar het V&D (midden) segment is ook niet zonder risico's, kost behoorlijk wat geld terwijl succes lang niet verzekerd is. De aanhoudende successen van Primark en Action in het ultralage segment en de Bijenkorf in het hoge segment tonen aan dat het 'midden' een lastig segment is om het daarvan te moeten hebben.


Eric Kentie 17 mei, 10:32

Ja, de V&D, da's een mooi voorbeeld om te volgen...


Re Tailer 17 mei, 10:39

Ik snap de kop boven dit stuk niet.
Waar zegt de heer Fanderl dat ze zich gaan richten op het V&D segment? Ik lees alleen dat hij zegt dat ze verkeerd gestart zijn, dat er ruimte ligt in het V&D segment en dat er naar veel opties wordt gekeken.


L Linssen 17 mei, 11:27

Bekend van het V&D segment was dat dit ook een vijver is waar flink in wordt gevist en een doelgroep is die moeilijk is om vast aan je te binden. De kracht van de Bijenkorf is dat het een uniek segment bekleed. Hudson heeft zich tot nu toe gericht op een typische 'van alles wat' markt en geprobeerd hetzelfde concept in meerdere steden neer te zetten die er demografisch totaal verschillend uitzien.


Sun Meijer 17 mei, 11:29

Gaat hem niet worden , V&D had een winkel die veel gezelligheid had en dat heeft Hudson Bay niet Hudson Bay is kil en koud en veel mensen zijn al overgestapt naar Primark en Action die hebben hun winkel gevonden na het failliet van V&D,.


Herman van Wissen 17 mei, 11:30

Er is geen ruimte in de markt voor een V&D dat is bewezen. V&D ligt achter ons. Een origineel warenhuisconcept zou voor Hudson Bay een kans zijn. Het huidige concept doet meer denken aan een inkoopgedreven formule dan een verkoopformule. De meeste merken die verkocht worden vind je terug in alle winkelstraten van Nederland. De kaalheid, ongezelligheid en de beperkte service nodigen je niet uit tot verblijven en kopen. De vraag is of de directie nog bereid is om te investeren in de herpositionering van de formule? Er is veel geïnvesteerd in de verbouwing en of opknappen van de panden maar dat is niet genoeg. Begin met het aantrekkelijk maken van de begane grond met een aantrekkelijk en actueel mode aanbod. En een smakelijke La Place met zitjes voor het raam waardoor er beweging in de zaak komt.


Jeroen Fontein 17 mei, 14:28

@L Linsen: Hetzelfde concept in meerdere steden neerzetten, die er demografisch totaal anders uit zien. Dat is inderdaad m.i. ook de valkuil geweest, die Hudson's Bay heeft gemaakt. De heer Fanderl zwaait echter ook de scepter bij Karstadt in Duitsland. En dáár heeft de heer Fanderl al duidelijk besloten, dat Karstadt per filiaal afgestemd wordt op de behoeften van de lokale omstandigheden. Omdat iets wat in Berlijn goed verkoopt, niet perse goed hoeft te verkopen in bijv. Dortmund of Bielefeld. De behoeften in Dortmund of Bielefeld zijn nou eenmaal anders dan die van in Berlijn of Hamburg. Klaarblijkelijk heeft de heer Fanderl hiermee goed in de smiezen dat de Duitse steden waar Karstadt zit, er demografisch totaal anders uitzien. En houd hij daar bij Karstadt per filiaal rekening mee. Het zou al een eerste stap in de goede richting zijn, als de heer Fanderl dat ook bij Hudson's Bay in Nederland gaat doen.


Hidde de Jongh 17 mei, 14:29

Al maanden wordt geschreven over onze redder van de V&D panden; al maanden spreekt men over dé paar maanden die voor ons liggen voordat de stekker eruit gaat. Zullen we gewoon stoppen met allemaal hetzelfde roepen. We weten hoe dit sprookje afloopt... ze gaan ten onder!


Jeroen Fontein 17 mei, 14:41

@Herman van Wissen: ik citeer: "Het huidige concept doet meer denken aan een inkoopgedreven formule dan een verkoopformule. De meeste merken die verkocht worden vind je terug in alle winkelstraten van Nederland." U slaat de spijker op de kop :-). René Benko van Signa Holding AG (retail-moederbedrijf dat Galeria Karstadt Kaufhof / Galeria Inno én Hudson's Bay bezit), heeft recentelijk al eens gezegd over Karstadt: wij moeten goed kijken naar wat wij gaan verkopen en vooral ook niet gaan verkopen. Mode bijvoorbeeld, daar moeten wij niet té veel die merken van gaan verkopen, die je al bij 10 andere modewinkels in de stad óók kunt kopen. Dan ben je niet onderscheidend genoeg. Je moet je dan als Karstadt wel onderscheiden van de rest, zodat mensen een reden hebben om bij Karstadt te komen én te kopen. Wij zetten bij Karstadt nu daarom veel meer ook in op private labels met eigen collecties en designs, die je dan ook niet elders in Bielefeld, Dortmund of München ziet. Ik denk dat Hudson's Bay ook meer die kant op moet gaan, met meer private labels en eigen designs, en zich daarmee moet gaan onderscheiden van de rest. Zodat je niet bij Hudson's Bay alleen maar kleding ziet, die je in 10 andere winkels in deze stad ook vindt. Misschien dat bepaalde private (mode)labels van Karstadt ook prima verkocht zouden kunnen worden in Nederland, als deze (mode)smaak dan ook in Nederland past. Mijn indruk is dat de Duitse kledingsmaak al lang niet meer zo "stijf" is als vroeger. Wie weet... zullen bepaalde genomen besluiten bij Karstadt (wat verkopen wij in welk filiaal, hoe stemmen wij dit af op elke winkel e.d.?) ook hier overgenomen worden bij Hudson's Bay, om het tij te keren.


E Behrens 17 mei, 17:31

Heerlijk winkelen dagje Duitsland
Karstadt en Kaufhof top voor ieder wat wils !!Bij Hudson Bay kan ik niet slagen!! Mijn mode is het niet !!


Bert Ysfogel 17 mei, 19:41

Kans van slagen nihil. Warenhuizen (in het midden) hebben afgedaan en dat is bijna overal ter wereld een probleem. Het assortiment een beetje aanpassen gaat niet voldoende helpen om van bijna geen klanten naar voldoende klanten te gaan.


Piet Guijt 17 mei, 22:13

2 of 3 x per jaar 3 dol dwaze
Dagen invoeren met veel kortingen komen veel mensen op af


Eric Van Den Berg 18 mei, 08:18

Welk segment je ook gaat zitten.
Het personeel moet klantgericht gaan werken.
Echt aandacht aan de klant geven.
Zodat de klant je de omzet gunt.
Anders gaan we gewoon online shoppen of naar een ander.
Laat de consument zich welkom voelen in je winkel.


Cyril Patrick 18 mei, 18:01

Velona huismerk smartphones Velona huismerk televisies Velona huismerk laptops Velona huismerk computertoebehoren Vendomatic huismerk huishoudapparatuur Vendomatic huismerk witgoed = topmerkenkwaliteit simpel tegen goedkoopste prijs herintroduceren.
Keurkoop on-line internet distributiecentrum openen thuis laten bezorgen.
Centrumsupermarkten in Hudson's bay kelder opzetten.
V & D warenhuis evenaren succes verzekerd!


Frits Vries 19 mei, 23:13

Mee eens.cyril patrick.
Plus de grootste snoepwinkel tegen goedkoopste prijzen.
Versmarkt. Etc


Moshe Scheps 27 mei, 16:01

Voor extreem dure spullen die voor een KLEIN deel van de stad betaalbaar zijn,kun je niet vier etages mee vullen voor de gehele stad te bedienen.
En daarbij is veel ingekocht en gericht op bepaalde alternatieve stijlen en onbekende dure hippe merken die vooral door steenrijke hippe zakenmensen worden gekocht,en die gaan niet gezellig shoppen in een groot warenhuis,die kopen op internet of kopen één keer ergens om daar tien jaar mee te doen.
Een groot warenhuis voor deze zeer kleine welgestelde groep openen heeft echt geen zin!
Ook is het dood saai en ongezellig bij Hudson Bay,kille witte ruimten met teveel gericht op sjieke onpersoonlijke rijke tuthola's die minachtend met hun lebutins shoppen in Monaco.....We are not Monaco!!
Ook staan er TEVEEL meiden bij de make-up te kletsen te niksen te vervelen te hangen te gapen en hebben niks te doen,waarom 20 meiden bij de mak-up als drie al voldoende is voor zo'n lege zaak,daarnaast zijn die jonge make up meisjes niet geschikt voor deze zaak!

Ook La place heeft zijn tijd gehad!!!!!

Idee..

Laat een eigen Hudson Bay restaurant komen zoals IKEA dat heeft,met zulk soort prijzen.
Woninginrichting met diverse leuke spullen NIET enkel houten eenden en cactussen in glazen potten (dat is zo passee hip)
Kleding OOK voor jongens en mannen wat meer herkenbaar maken en betaalbaar,deze doelgroep is EEN GAT IN DE MARKT,tussen de miljoenen meiden/vrouwen/lingerie/damesschoenen/make-up winkels in de stad!!
Een versmarkt met BETAALBARE waren zoals brood broodjes en versnaperingen ook vegetarisch!
Leuke acties met de feestdagen,en de winkel versieren met grote kerstmarkt.
Niet teveel elitair doen,deze doelgroep winkelt niet in de stad en houden niet van warenhuizen,deze mensen gaan één keer per maand een snelle inkoop doen en gaan razendsnel weer weg,voor inloop en koopgedrag moet je de doorsnee burgers hebben!!
Laat Hudson Bay een EIGEN merk lanceren voor huishoud elektronica en andere huismerken die voordelig zijn,en vooral een eigen stijl in de winkels zetten.

STOP met merken zoals pip en woezel,Hay,Vitra houten speelgoed,houten vazen,rieten manden en alternatieve inrichting,enz enz dit is alleen bij een klein deel van de stad in trek,deze gaan wel naar die aparte straatjes of winkeltjes op internet.
Maak een mix van Blokker,Action,Hema,V&D een vleugje Bijenkorf een vleugje Ikea en vooral een gezellige leuke sfeervolle zaak met spullen die voor elk betaalbaar zijn.
Leuke koffiecorner met koffie 2,50 of aanbiedinkjes dat willen mensen,géén koffie met tompouce voor 13,50 of zo dat is te gek voor worden.
Voor meiden is er Forever 20 en H&M hebben veel goedkope betaalbare meidenspullen,maak eens een leuke heren/jongens afdeling met betaalbare kleding er is ruimte zat.
EN laat een architect kijken naar de sfeer/verlichting en ambiance die warmer moet GEEN houten vazen en rieten lantaarns idee hoor!

Want zoals het nu gaat in Rotterdam is het een wanhopige ellende,je wordt depri als je er in loopt en gaat er meer depri weer uit.
Een eigen restauratie a la IKEA!!!!! gaaat zeker ee nsucces worden!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!