Hudson’s Bay wil zich richten op 'V&D-segment'

Hudson’s Bay wil zich richten op 'V&D-segment'

Hudson’s Bay heeft bij zijn entree in Nederland de fout gemaakt te veel in het vaarwater van de Bijenkorf te zitten. Dat is ‘een interessante markt, maar ook erg klein’, zegt ceo Stephan Fanderl van moederbedrijf Galeria Kaufhof Karstadt tegen RTL Z. “En dat terwijl er na het verdwijnen van V&D juist veel ruimte lag voor winkels die waar voor je geld bieden, maar niet goedkoop zijn."

Hudson’s Bay bekijkt op dit moment ‘veel opties’ voor de Nederlandse markt, waaronder het inzetten op een lager segment, zegt Fanderl. “Maar gezien de grote verliezen is wel duidelijk dat we moeten ingrijpen.” Op geruchten dat de winkels in Nederland nog dit jaar sluiten, gaat hij niet in. Hij wijst erop dat de warenhuisketen hier nog niet lang bezig is en nog wat tijd nodig heeft. “Maar het moet zeker niet te lang duren.”

Uit interne documenten van het Duitse moederbedrijf bleek vorige maand dat Hudson’s Bay een vertrek uit Nederland overweegt. Zusterketen Saks Off 5th heeft de deuren in Rotterdam al gesloten en vertrekt binnenkort ook uit Amsterdam. De Nederlandse warenhuizen zouden in hun eerste jaar tachtig miljoen euro verlies hebben geleden. 

Reacties

Het afzakken naar het V&D (midden) segment is ook niet zonder risico's, kost behoorlijk wat geld terwijl succes lang niet verzekerd is. De aanhoudende successen van Primark en Action in het ultralage segment en de Bijenkorf in het hoge segment tonen aan dat het 'midden' een lastig segment is om het daarvan te moeten hebben.

Geplaatst door Rogier Hentenaar op 17 mei 2019 om 10:21

Ja, de V&D, da's een mooi voorbeeld om te volgen...

Geplaatst door Eric Kentie op 17 mei 2019 om 10:32

Ik snap de kop boven dit stuk niet.
Waar zegt de heer Fanderl dat ze zich gaan richten op het V&D segment? Ik lees alleen dat hij zegt dat ze verkeerd gestart zijn, dat er ruimte ligt in het V&D segment en dat er naar veel opties wordt gekeken.

Geplaatst door Re Tailer op 17 mei 2019 om 10:39

Bekend van het V&D segment was dat dit ook een vijver is waar flink in wordt gevist en een doelgroep is die moeilijk is om vast aan je te binden. De kracht van de Bijenkorf is dat het een uniek segment bekleed. Hudson heeft zich tot nu toe gericht op een typische 'van alles wat' markt en geprobeerd hetzelfde concept in meerdere steden neer te zetten die er demografisch totaal verschillend uitzien.

Geplaatst door L Linssen op 17 mei 2019 om 11:27

Gaat hem niet worden , V&D had een winkel die veel gezelligheid had en dat heeft Hudson Bay niet Hudson Bay is kil en koud en veel mensen zijn al overgestapt naar Primark en Action die hebben hun winkel gevonden na het failliet van V&D,.

Geplaatst door Sun Meijer op 17 mei 2019 om 11:29

Er is geen ruimte in de markt voor een V&D dat is bewezen. V&D ligt achter ons. Een origineel warenhuisconcept zou voor Hudson Bay een kans zijn. Het huidige concept doet meer denken aan een inkoopgedreven formule dan een verkoopformule. De meeste merken die verkocht worden vind je terug in alle winkelstraten van Nederland. De kaalheid, ongezelligheid en de beperkte service nodigen je niet uit tot verblijven en kopen. De vraag is of de directie nog bereid is om te investeren in de herpositionering van de formule? Er is veel geïnvesteerd in de verbouwing en of opknappen van de panden maar dat is niet genoeg. Begin met het aantrekkelijk maken van de begane grond met een aantrekkelijk en actueel mode aanbod. En een smakelijke La Place met zitjes voor het raam waardoor er beweging in de zaak komt.

Geplaatst door Herman van Wissen op 17 mei 2019 om 11:30

@L Linsen: Hetzelfde concept in meerdere steden neerzetten, die er demografisch totaal anders uit zien. Dat is inderdaad m.i. ook de valkuil geweest, die Hudson's Bay heeft gemaakt. De heer Fanderl zwaait echter ook de scepter bij Karstadt in Duitsland. En dáár heeft de heer Fanderl al duidelijk besloten, dat Karstadt per filiaal afgestemd wordt op de behoeften van de lokale omstandigheden. Omdat iets wat in Berlijn goed verkoopt, niet perse goed hoeft te verkopen in bijv. Dortmund of Bielefeld. De behoeften in Dortmund of Bielefeld zijn nou eenmaal anders dan die van in Berlijn of Hamburg. Klaarblijkelijk heeft de heer Fanderl hiermee goed in de smiezen dat de Duitse steden waar Karstadt zit, er demografisch totaal anders uitzien. En houd hij daar bij Karstadt per filiaal rekening mee. Het zou al een eerste stap in de goede richting zijn, als de heer Fanderl dat ook bij Hudson's Bay in Nederland gaat doen.

Geplaatst door Jeroen Fontein op 17 mei 2019 om 14:28

Al maanden wordt geschreven over onze redder van de V&D panden; al maanden spreekt men over dé paar maanden die voor ons liggen voordat de stekker eruit gaat. Zullen we gewoon stoppen met allemaal hetzelfde roepen. We weten hoe dit sprookje afloopt... ze gaan ten onder!

Geplaatst door Hidde de Jongh op 17 mei 2019 om 14:29

@Herman van Wissen: ik citeer: "Het huidige concept doet meer denken aan een inkoopgedreven formule dan een verkoopformule. De meeste merken die verkocht worden vind je terug in alle winkelstraten van Nederland." U slaat de spijker op de kop :-). René Benko van Signa Holding AG (retail-moederbedrijf dat Galeria Karstadt Kaufhof / Galeria Inno én Hudson's Bay bezit), heeft recentelijk al eens gezegd over Karstadt: wij moeten goed kijken naar wat wij gaan verkopen en vooral ook niet gaan verkopen. Mode bijvoorbeeld, daar moeten wij niet té veel die merken van gaan verkopen, die je al bij 10 andere modewinkels in de stad óók kunt kopen. Dan ben je niet onderscheidend genoeg. Je moet je dan als Karstadt wel onderscheiden van de rest, zodat mensen een reden hebben om bij Karstadt te komen én te kopen. Wij zetten bij Karstadt nu daarom veel meer ook in op private labels met eigen collecties en designs, die je dan ook niet elders in Bielefeld, Dortmund of München ziet. Ik denk dat Hudson's Bay ook meer die kant op moet gaan, met meer private labels en eigen designs, en zich daarmee moet gaan onderscheiden van de rest. Zodat je niet bij Hudson's Bay alleen maar kleding ziet, die je in 10 andere winkels in deze stad ook vindt. Misschien dat bepaalde private (mode)labels van Karstadt ook prima verkocht zouden kunnen worden in Nederland, als deze (mode)smaak dan ook in Nederland past. Mijn indruk is dat de Duitse kledingsmaak al lang niet meer zo "stijf" is als vroeger. Wie weet... zullen bepaalde genomen besluiten bij Karstadt (wat verkopen wij in welk filiaal, hoe stemmen wij dit af op elke winkel e.d.?) ook hier overgenomen worden bij Hudson's Bay, om het tij te keren.

Geplaatst door Jeroen Fontein op 17 mei 2019 om 14:41

Heerlijk winkelen dagje Duitsland
Karstadt en Kaufhof top voor ieder wat wils !!Bij Hudson Bay kan ik niet slagen!! Mijn mode is het niet !!

Geplaatst door E Behrens op 17 mei 2019 om 17:31

Kans van slagen nihil. Warenhuizen (in het midden) hebben afgedaan en dat is bijna overal ter wereld een probleem. Het assortiment een beetje aanpassen gaat niet voldoende helpen om van bijna geen klanten naar voldoende klanten te gaan.

Geplaatst door Bert Ysfogel op 17 mei 2019 om 19:41

2 of 3 x per jaar 3 dol dwaze
Dagen invoeren met veel kortingen komen veel mensen op af

Geplaatst door Piet Guijt op 17 mei 2019 om 22:13

Welk segment je ook gaat zitten.
Het personeel moet klantgericht gaan werken.
Echt aandacht aan de klant geven.
Zodat de klant je de omzet gunt.
Anders gaan we gewoon online shoppen of naar een ander.
Laat de consument zich welkom voelen in je winkel.

Geplaatst door Eric Van Den Berg op 18 mei 2019 om 08:18

Velona huismerk smartphones Velona huismerk televisies Velona huismerk laptops Velona huismerk computertoebehoren Vendomatic huismerk huishoudapparatuur Vendomatic huismerk witgoed = topmerkenkwaliteit simpel tegen goedkoopste prijs herintroduceren.
Keurkoop on-line internet distributiecentrum openen thuis laten bezorgen.
Centrumsupermarkten in Hudson's bay kelder opzetten.
V & D warenhuis evenaren succes verzekerd!

Geplaatst door Cyril Patrick op 18 mei 2019 om 18:01

Mee eens.cyril patrick.
Plus de grootste snoepwinkel tegen goedkoopste prijzen.
Versmarkt. Etc

Geplaatst door Frits Vries op 19 mei 2019 om 23:13

Laatste nieuws

RetailTrends