Zeeman wil zijn buitenlandse markt verder uitbreiden. Met name in Zuid-Europa doet de retailer onderzoek naar nieuwe markten. Bovendien wil de textielsuper eind 2020 honderd winkels hebben in Spanje. Dat vertelt ceo Erik-Jan Mares in een interview met RetailTrends.
"Wij hebben duidelijk ingezet op expansie naar Zuid-Europa, omdat die landen een goede fit hebben met de Zeeman-propositie", vertelt Mares. Volgens de directeur staat een Nederlands merk als Zeeman voor kwaliteit in Spanje. Bovendien kan de consument er basics scoren voor een lage prijs. "Het stopt niet bij Frankrijk en Spanje", zegt Mares. Hij geeft toe dat de concurrentie in Spanje minder is dan in een land als Duitsland. "In Duitsland wordt op het scherpst van de snede gestreden om elk T-shirt dat verkocht wordt. Daar hebben we het lastiger." Welke nieuwe markten straks worden aangeboord, maakt de retailer nog niet bekend.
Zeeman is van origine een oer-Hollands concept. Hoe kan het dat dat zo goed aanslaat in het zuiden van Europa? "Eenvoud in veelvoud, dat is het mantra van de organisatie", vertelt Caroline van Turennout, marketingmanager van Europa. "Het bedrijf houdt de prijzen laag, brengt in ieder land precies dezelfde collectie en communiceert één campagne en één verhaal, ook naar de buitenlandse markt." Van Turennout laat weten dat het Zeeman was afgeraden om naar Spanje uit te breiden. "Eigenzinnig als we zijn gingen we het gewoon proberen, en dat ging heel goed."
Op RetailTrends meer over de buitenlandse stappen van Zeeman. Ook komt het geheim achter duurzaam ondernemen en tegelijkertijd een omzetgroei van 4,1 procent realiseren aan bood.
Reacties 0