'IKEA zou logische partner voor Wehkamp zijn'

'IKEA zou logische partner voor Wehkamp zijn'

IKEA zou na HEMA een volgende grote retailer op het platform van Wehkamp kunnen zijn. Dat zou zowel aansluiten bij de strategie van de Nederlandse webwinkel als de Zweedse meubelketen, zegt retailspecialist Jos Voss van de Rabobank tegenover RetailTrends.

Wehkamp maakte deze week bekend minder afhankelijk te willen worden van fashion en daarom sterker in te zetten op woonartikelen. Een samenwerking met IKEA zou daar goed op aansluiten, zegt Voss. "En IKEA ziet ook wel dat het niet alleen via zijn eigen winkels of website meer kan verkopen, die partij is ook op zoek naar verbreding en nieuwe partners.”

De keuze om meer met wonen te doen is volgens Voss een logische, onder meer omdat het concurrentieveld gunstiger is. “Binnen mode zijn heel veel concurrenten, terwijl wonen nog een versnipperde markt is.” Daarnaast loopt de woonbranche volgens hem nog achter op fashion. Hij wijst erop dat de modesector door Inditex en H&M al behoorlijk ‘verwend’ is op het gebied van snelle collectiewisselingen en adequaat reageren op consumentenverwachtingen. “Woonretail is daar minder ver in en dat biedt Wehkamp nieuwe mogelijkheden om klanten te verrassen.”

Wehkamp zag zijn omzet vorig jaar met tien procent dalen, naar eigen zeggen grotendeels doordat warm weer een rem zette op de kledingverkoop. Door minder afhankelijk te worden van fashion wil de etailer dat risico beperken.

Lees op RetailTrends meer over de strategische ommezwaai bij Wehkamp.
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends