Online marktplaats Wish blokkeert in Duitsland de accounts van klanten die te veel producten retour sturen. De etailer beschuldigt hen van ‘misbruik van het genereuze retourbeleid’ zo waarschuwt consumentencentrum Brandenburg.
Klanten zouden de mededeling krijgen dat hun account is geblokkeerd wegens ‘buitensporige’ retourzendingen. Om hoeveel klanten het gaat en bij welk aantal teruggestuurde producten een klant wordt geweerd, is onduidelijk. Voor zover bekend zijn er geen meldingen over geblokkeerde gebruikersaccounts uit andere landen. Het platform is sinds enige tijd ook in Nederland actief.
De Britse webshop Asos scherpte zijn retourbeleid dit jaar ook al aan. Consumenten die te veel kleding met ‘gebruikerssporen’ terugsturen, worden geblokkeerd. De etailer wil daarmee de grote invloed die retourzendingen op omzet en winst hebben aanpakken.
Wish behoort tot de vijf populairste shoppingapps in Nederland, zo bleek eind vorig jaar uit onderzoek van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland. Het Amerikaanse platform sloot onlangs een investeringsronde af, waarmee het zijn waarde verhoogde tot omgerekend zo’n tien miljard euro.
Angeliqeu Schouten 13 jun, 10:55
Johan de Groot. 30 dec, 16:15
M Bood 31 aug, 10:55
Janna Grave 17 aug, 21:58
Reivi Vissser 17 aug, 18:54
Johan te Grotenhuis 16 aug, 20:52