Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van HEMA, Lojas Americanas en Younique.
HEMA
HEMA heeft een zogenoemd ‘branded make-up filter’ geïntroduceerd die via Instagram te gebruiken is. Hiermee worden de producten van het eigen beautymerk B.A.E. gepromoot en het warenhuis wil zo een jonge doelgroep kennis met de producten laten maken. Naast promotie van de filter via advertenties op Instagram is de tool ook in de HEMA-app te vinden. Gebruikers kunnen kiezen uit verschillende augmented reality-effecten, waarmee de make-up getoond wordt. HEMA is naar eigen zeggen de eerste retailer met een branded filter op Instagram.
Lojas Americanas
De Braziliaanse...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van HEMA, Lojas Americanas en Younique.
HEMA
HEMA heeft een zogenoemd ‘branded make-up filter’ geïntroduceerd die via Instagram te gebruiken is. Hiermee worden de producten van het eigen beautymerk B.A.E. gepromoot en het warenhuis wil zo een jonge doelgroep kennis met de producten laten maken. Naast promotie van de filter via advertenties op Instagram is de tool ook in de HEMA-app te vinden. Gebruikers kunnen kiezen uit verschillende augmented reality-effecten, waarmee de make-up getoond wordt. HEMA is naar eigen zeggen de eerste retailer met een branded filter op Instagram.
Lojas Americanas
De Braziliaanse supermarktketen Lojas Americanas gaat voor zijn to go-winkels gebruikmaken van ‘checkout-free’-technologie. Dit houdt in dat bezoekers de mini-supermarkt door het scannen van een app de winkel binnenkomen. Met behulp van machine learning, speciale camera’s en slimme schapsensoren wordt vervolgens bijgehouden hoe een bezoeker zich door de winkel beweegt en wat hij in zijn mandje legt. Aan het einde van de rit wordt betaald met de app. In een winkel in Rio de Janeiro werd de technologie vier maanden geleden geïntroduceerd, de volgende locatie in São Paulo volgt binnenkort.
Younique
En daar is nog een cosmeticamerk dat het virtueel uitproberen van make-up mogelijk maakt. Younique introduceerde onlangs een tool in zijn app waarmee gebruikers zeven verschillende make-upsoorten kunnen uitproberen, waaronder foundation, mascara en oogschaduw. Gebruikers kunnen een foto uploaden of 'live' de camera van hun smartphone gebruiken. Voel je zelfverzekerd over je nieuwe make-up zelfs voordat je het hebt aangeschaft, is de boodschap van het merk.