'Hudson's Bay kondigt vertrek uit Nederland aan'

'Hudson's Bay kondigt vertrek uit Nederland aan'

Hudson's Bay sluit eind dit jaar al zijn warenhuizen in Nederland. Dat blijkt uit een brief van de retailer aan zijn aandeelhouders, die in handen is van het FD.

'Vanwege de langdurig financieel onhoudbare situatie hebben de aandeelhouders in HBC (Hudson’s Bay Company) besloten de verdere financiering in HBC te staken en de winkels in Nederland te sluiten per eind 2019', zo staat te lezen in de brief. Ruim veertienhonderd medewerkers komen op straat te staan. Marketingdirecteur Jacco van der Steen laat weten verrast te zijn door de publicatie en mag er niks over zeggen.

Hudson's Bay kwam twee jaar geleden naar Nederland, maar had het van begin af aan moeilijk. Pogingen om het tij te keren mochten niet baten. De Canadese warenhuisketen heeft vijftien winkels in ons land, voornamelijk in voormalige V&D-panden.

Reacties 6


Joost Nicasie 2 sep, 22:41

Jammer. Ik vond het in plaatsen waar geen Bijenkorf was een mooie toevoeging aan het winkelbestand. Jammer dat er niet meer tijd en moeite is gestoken in het sleutelen aan de formule. Ben er van overtuigd dat er in Nederland ruimte is voor een warenhuis onder het segment van de Bijenkorf.


Ernest Schaapman 2 sep, 01:13

Wie is B C ?


B C 1 sep, 10:44

3 dingen die fout gingen:
1. verouderd business model (zelf inkopen en verkopen) werkt niet meer voor department stores , beter is shop-in-shop constructie (m2 verhuur aan DTC retailers) met vast management team.

2. Het Nederlands HB management team bestaande uit dinosaurussen (oude bijenkolvers en V&D'ers met hun oude business contacten, vandaar ook de net niet bijenkorf en v&d look van de stores) die alleen vlgs het oude business model kunnen werken en store management teams die zelf niet eens weten hoe ze sfeer en vakmanschap moeten overbrengen op hun store teams doordat ze de hele dag op kantoor zitten of hun day-off hebben op de dagen en momenten dat ze eigenlijk op de vloer moeten zijn. Totaal geen controle op de operationele processen en hun personeel dus. Ja, een bittere pil voor welwillende managers en gemotiveerd personeel , maar uiteindelijk zijn ze beter af geloof me...

3. Hudsonbay USA die te snel te groot wilde worden (the american arrogance, aard van het beestje zeg maar) en het blindelings vertrouwen op de door hun aangesteld nederland "expert" team.

Panden zijn iig mooi geüpdated, misschien gaat door dreiging leegstand de huren hier en daar wat omlaag, zien echte ondernemers de kansen. Gaan diezelfde ondernemers, gemeenten en verhuurders beter kijken (lees samenwerken) hoe ze hun stad of dorp leefbaarder maken en krijgen ipv leegloop of extreme toeloop weer een fijne verspreiding van het volk over alle gemeenten. Al met al zie ik meer kansen dan verliezen dus ;)


Freek Hilgerdenaar 1 sep, 08:39

Als je een kopie van Bijenkorf wil zijn en de afstand blijft zo groot zowel op winkel alsmede op medewerkersniveau! Dan ook nog veel te duur bent.
Dan is de tijd van komen en gaan erg lang geweest.

Als u dan weet hoeveel deskundige hier aan het werk zijn geweest dan kun je ook sterk de twijfel hebben aan het niveau van de deskundige.


Hanky Panky 1 sep, 03:13

Kleding is er overal genoeg en voor de duurdere luxe artikelen ga ik wel naar een specialist en niet naar een 22 jarige school-verlater die na de lunch weer een andere counter mag bemannen. Warenhuizen waren echt een dingetje in de vorige eeuw en totaal niet van deze tijd. Toch een bescheiden dankje voor de druk die jullie op de verhuurders hebben gezet om het achterstallig onderhoud van 10 tallen jaren v-en-d weg te werken in de voornamelijk monumentale panden.


Bob de Vries 31 aug, 23:27

Treurig nieuws voor de medewerkers en leveranciers de klanten die er wel kwamen.
Zelf ben ik er drie keer geweest, maar als ik door de medewerkers niet begroet wordt, een beperkt en duur assortiment aantref en op een elitaire manier de winkel uit wordt gekeken, dan ben ik er na drie keer (niets gekocht te hebben) ook wel klaar mee.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!