Dosist: de Apple onder de softdrugs

Cannabis in een gecontroleerde dosis is dé oplossing voor veelvoorkomende kwalen als slapeloosheid en een opgejaagd gevoel, is de stellige overtuiging van dosist. Het Amerikaanse concept verkoopt sinds drie jaar vapers en exact afgepaste doseringen cannabis in winkels die meer weg hebben van een apotheek dan een coffeeshop.

Cannabis in een gecontroleerde dosis is dé oplossing voor veelvoorkomende kwalen als slapeloosheid en een opgejaagd gevoel, is de stellige overtuiging van dosist. Het Amerikaanse concept verkoopt sinds drie jaar vapers en exact afgepaste doseringen cannabis in winkels die meer weg hebben van een apotheek dan een coffeeshop.

Dosist levert naar eigen zeggen als modern welnessbedrijf ‘gezondheid en geluk’. Niet in de vorm van een smoezelige joint of een doorzichtig zipzakje waarmee je zelf aan de slag mag, maar met chic uitziende vapers, waarmee je een gecontroleerde hoeveelheid cannabis inhaleert: 2,25 milligram om precies te zijn. Die dosering moet ‘het giswerk halen uit medicinaal cannabisgebruik en consistente, veilige en effectieve resultaten opleveren’, aldus ceo Gunner Winston. Wetenschappelijk onderzoek toont volgens hem aan dat cannabis pijn verlicht, bij slaapproblemen helpt en voor euforie, energie en ontspanning zorgt. Dosist richt zich op die functies en biedt naar eigen zeggen een alternatief voor pillen voor mensen die ‘zich beter willen voelen’. “Cannabis is een krachtig therapeutisch middel dat mensen op verschillende manieren kan helpen en inhaleren is een van de meest effectieve manieren om dat te ervaren”, stelde hij onlangs in een interview met MedMen, een cannabisproducent die onder meer via blogs het gebruik van de softdrug in een ander daglicht wil stellen. “Het is echter cruciaal dat dat in de juiste hoeveelheid gebeurt omdat gebruikers anders de voordelen van de plant niet volledig begrijpen en onder controle kunnen houden.”

Variaties
De vapers zijn er in zes verschillende soorten: calm, bliss, sleep, relief, arouse en passion en geven een lichte trilling af als je je dosering binnen hebt. Elke variatie heeft zijn eigen samenstelling van THC (tetrahydrocannabinol, de psychoactieve stof in cannabis) en CBD (cannabinodol, de niet-psychoactieve stof). De gebalanceerde combinatie van de twee stoffen zorgt dat elke vaper een ander effect geeft. Zo helpt ‘sleep’ je als vanzelfsprekend bij het slapen en zorgt ‘relief’ voor de nodige pijnverlichting. De vapers zijn wit van kleur en hebben een strakke uitstraling. Ze zijn verpakt in witte doosjes en hebben een speciale beveiliging zodat kinderen er niet mee aan de haal kunnen. Door dat totaalplaatje geeft dosist de gebruiker het gevoel alsof hij een Apple-product in handen heeft. Op de website legt het concept precies uit wat er in elke dosis zit, hoe het gemaakt en getest is. Zo wil het bedrijf de kwaliteit en veiligheid waarborgen. Door het batch-nummer van de vaper in te vullen kun je precies zien hoe de dose pen tot stand is gekomen en je kunt er het bijbehorende testcertificaat vinden.

Medicinaal gebruik
In Nederland is de werking van producten als cannabisolie en medicinale wiet nog steeds niet bewezen. Je kunt het hier alleen krijgen op recept van de huisarts, maar het wordt door veel zorgverzekeraars niet vergoed. In Amerika is marihuana voor medicinaal gebruik inmiddels toegestaan in 33 van de vijftig staten en dat aantal neemt naar verwachting toe. Steeds meer partijen willen een graantje meepikken. Zo kan eerdergenoemd platform MedMen gezien worden als de voorloper van dosist en verkopen steeds meer gevestigde namen cannabisproducten, waaronder luxe warenhuisketens als Neiman Marcus en Barneys New York.

Door het verhaal achter het product heeft dosist enkele investeerders weten te overtuigen, onder wie Gunner Winston, die naast ceo de grootste geldschieter is. “Als het verhaal achter je merk boven de merkcategorie kan uitstijgen, dan kun je echt onderscheidend zijn. Met dosist richten we ons niet op de cannabis, maar op wellness en het versterken van mensen door hun gezondheid en geluk te managen”, vertelt Winston.

Kieskeurig
Volgens de ceo kwam er alleen al in de staat Californië in 2018 voor drie miljard euro aan belasting binnen door de verkoop van cannabis. En dat terwijl het gebruik van recreatieve cannabis er pas sinds 2017 legaal is. Ondanks de zakelijke potentie is hij kritisch als het gaat om zijn distributienetwerk. “We verkopen onze vapers in slechts twintig procent van de potentiële verkooppunten in Californië, omdat veel van hen ons merk niet goed kunnen vertegenwoordigen. Net zoals je Apple of Chanel niet bij elke mode- of elektronicawinkel kunt krijgen.” Het bedrijf verkoopt zijn vapers daarnaast niet alleen in de winkelstraat, maar ook op het bekende Coachella Valley Music and Arts Festival, waar het een ‘wellnessexperience’ wil brengen. Dosist richt zich daar op de bezoeker die op zoek is naar rust in een hectisch weekend vol prikkels. Verder vind je de dose pens bij onder meer welnessresorts.

Zijn positionering als modern welnessconcept komt ook tot uiting in dosists twee eigen winkels in Los Angeles. Hier krijg je geen enkele associatie met een doorsnee coffeeshop. Integendeel. In plaats van een donker pandje met cannabisplanten voor de ramen zien de winkels van circa 75 vierkante meter er gelikt uit. De kalkstenen vloeren en witte, strakke wanden stralen een serene rust uit. Langs de wanden liggen de verschillende variaties keurig uitgestald. Dosist heeft als missie om de consument te onderwijzen en te empoweren om gezonder te leven. De gecontroleerde dosis cannabis helpt daarbij, maar het blijkt ook uit de locatiekeuze voor zijn tweede winkel. Deze staat midden in Los Angeles in een populair winkelgebied met gerenommeerde namen als winkelcentrum The Grove en The Farmers Market. Geen smoezelig achterafstraatje dus.

Grip
In de winkels staan getrainde medewerkers, die consumenten alles kunnen vertellen over het merk, de producten en de voordelen van gedoseerde consumptie van cannabis. Alles staat in het teken van een goede begeleiding in die customerjourney naar een gezonder en gelukkiger leven. Zo heeft het bedrijf niet alleen controle op de dosis cannabis die de consument inhaleert, ook heeft het grip op de constante beleving die de klant ervaart. Zowel online als in de winkels. “Onze winkels zijn gebaseerd op drie principes: om de klant te inspireren, onderwijzen en te betrekken bij de therapeutische kracht van deze bijzondere plant”, vertelt Winston, “terwijl we ondertussen elke keer een world class experience bieden.”

Bron: RetailTrends 7/8

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen