'Schoenenwinkels moeten krachten bundelen voor de toekomst'

'Schoenenwinkels moeten krachten bundelen voor de toekomst'

Duizend schoenenwinkels hebben in de afgelopen zeven jaar hun deuren gesloten. Dat komt onder meer door stagnerende verkoop, beperkte winstmarges door hoge concurrentie en een verschuiving naar online. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. 

Naast dat schoenenwinkels onderlinge concurrentie ondervinden, zijn ook branchevreemde partijen als kledingwinkels concurrentie geworden. Grotere kledingwinkels als Primark, H&M en Zara verkopen naast kleding ook schoenen. 

Daarnaast is de branche erg versnipperd. De drie schoenenwinkels met het grootste aandeel zijn Van Haren (6,2 procent marktaandeel), gevolgd door Adidas (5,4 procent) en Scapino (4,3 procent). 

Een oplossing voor de schoenenbranche is het bundelen van de krachten met kledingwinkels en zo one stop shops creëren waar consumenten zowel schoenen als kleding en andere artikelen kunnen kopen. Dan kunnen de kosten voor het personeel en de huur gedeeld worden. ABN Amro noemt als voorbeeld Hutspot en Verse Good Store die naast kleding en schoenen ook woonaccessoires en zonnebrillen verkrijgbaar zijn. 

Om je als schoenenwinkel te onderscheiden van online, is service van cruciaal belang, stelt de bank. Alleen dan kan de bezoeker ontzorgd worden. Tussen 2015 en 2018 is de behoefte aan kennis en kunde van bezoekers van schoenenwinkels gestegen, blijkt uit eerder onderzoek. 
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends