Hudson's Bay: nog geen duidelijkheid over Nederland

Hudson's Bay: nog geen duidelijkheid over Nederland

Hudson's Bay Company heeft nog geen definitief besluit genomen over de Nederlandse winkels. Dat zegt het Canadese concern in een toelichting op de kwartaalcijfers. 

Vice president investor relations Jennifer Bewley van Hudson's Bay zegt wel 'dat het duidelijk is dat we ons op Noord-Amerika richten' en dat de kans bestaat dat het bedrijf 'enkele winkels gaat sluiten' in Nederland. Ze wijst er ook op dat Hudson's Bay jaarlijks 75 miljoen per jaar aan huur voor de Nederlandse panden betaalt. Het bedrijf heeft huurgaranties van tien jaar afgegeven.

Eind augustus meldde het FD op basis van interne documenten dat alle vijftien winkels in Nederland eind dit jaar gesloten worden. Uit de documenten blijkt dat Hudsons' Bay een collectief ontslag voorbereidt voor de ruim 1400 medewerkers. Vakbonden bevestigden toen dat ze daarover geïnformeerd waren door het bedrijf. 

Hudson's Bay leed afgelopen kwartaal 317 miljoen euro verlies, waarvan 47 miljoen bij de Europese winkels. Om hoeveel het in Nederland ging, wil het bedrijf niet zeggen. Hudson's Bay zegt alleen dat de winkels hier onderpresteren. Hudson's Bay kwam twee jaar geleden naar Nederland, maar had het van begin af aan moeilijk. Pogingen om het tij te keren mochten niet baten. De winkels zitten voornamelijk in voormalige panden van V&D.

Reacties 13


Nico van Offeren 13 sep, 09:56

Helder verhaal , de 75 miljoen is correct ! De Telegraaf maakt helaas hedenmorgen een storende fout door over 57 miljoen te spreken , scheelt over 7,5 jaar maar 140 miljoen .


A van Kampen 13 sep, 10:11

Of nog even de schijn ophouden om de 'kerst inkopen' niet te veel te beïnvloeden, om vervolgens eind dit jaar alsnog de deur dicht te smijten. U weet wel de V&D methode.


James Cooper 13 sep, 11:14

We moeten ook maar eens ophouden met alsmaar die negatieve berichtgeving over Hudson Bay. Het zijn op zich mooie warenhuizen, een goed assortiment en een aanwinst na het verdwijnen van V&D. En natuurlijk kost het veel tijd om een naam en een hechte klantengroep op te bouwen. De Bijenkorf trekt veel klanten omdat het historie heeft. Dat ontbeert HB nog. Maar HB zal ook zelf wel meer actie moeten ondernemen om dat voor elkaar te krijgen. Maar volgens mij heeft Hudson Bay best mogelijkheden.


Vera Stoeltie 13 sep, 16:40

Ik heb nog nooit zo lelijk warenhuis gezien als Hudson Bay in Utrecht, Het kan niet in de schaduw staan van V&D in dit pand. En dan het assortiment de keren dat ik er binnen ben geweest heb ik niets gekocht. Er zitten waarschijnlijk mensen in dit bedrijf die niet gehinderd worden van enige kennis van een warenhuis in Nederland


Marinus van Dam 14 sep, 16:50

Zou zeker jammer zijn als ze verdwijnen, we komen er graag. Goede mooie merken en ook regelmatig mooie spulletjes gekocht, breed assortiment.


Trudy Veldhof 14 sep, 17:28

Als Hudson Bay gaat sluiten, huilt iedereen weer tranen met tuiten, net als destijds met V&D. Het is een pracht winkel, maar gunnen is ook een factor.


Willeke van Nijnanten 14 sep, 17:58

Ik sluit mij geheel aan bij het bovenstaande geschreven door James Cooper, al vanaf het allereerste moment is door de media niet 1 positief bericht geschreven . Zeer slechte berichtgeving .


Ben Goudswaard 14 sep, 18:43

Ik heb hier echt wel al leuke artikelen gekocht voor een leuke prijs. Natuurlijk moet er wat gebeuren aan het assortiment zodat het voor iedereen wat toegankelijker word. en vooral het naar buiten komen met goede commercie.
De vooroordelen tegenwoordig van de media op alles. Mensen worden dingen voorgelegd en nemen alles voor waar. Misselijk makend gewoon.


M Albers 14 sep, 20:33

We kunnen altijd goed slagen bij Hudson's Bay,alleen jammer geen LaPlace in Amstelveen.


Anki van Diesen 14 sep, 20:56

Al vanaf het eerste moment nooit eens een positief bericht! Ik weet uit eigen ervaring dat het personeel hard werkt om een mooie winkel neer te zetten, met voor ieder budget leuke en mooie artikelen. Heb er zelf al vaak iets gekocht en ik ben blij met Hudson's Bay!
Loop zelf eens door de winkels en neem niet klakkeloos alle negatieve berichten aan voor waarheid!
Geef ze een kans en kijk eens verder dan Action en Primark!


Seb Seb 15 sep, 19:04

Beetje makkelijk om de media de schuld te geven, door menig reageerder hier. HBC is gewoon geen goede formule. Punt.

Ik ben in verschillende HBC vestigingen geweest en zag ook voldoende passage in deze winkels maar veel te weinig passage vertrekken met een HBC zakje met daarin een aankoop. Hoe komt dat? Omdat de HBC winkels geen consumenten behoefte beantwoord.

Het assortiment past totaal niet bij de nuchtere en prijsbewuste Nederlander. De meeste Nederlanders die met merkkleding rondlopen (verreweg het grootste aandeel in het assortiment van HBC) dan kopen ze deze in de uitverkoop of bij één van de vele outlets in het land. Ik ken maar weinig mensen die 40 euro willen neerleggen voor een simpel wit Tommy t-shirt... Laat staan dat ze meer dan 500 euro willen betalen voor een jas. De consument die dit wel kan en wil, gaat naar de bestaande merkwinkels óf naar de Bijenkorf.


Menachem Bierman 16 sep, 20:43

Seb@ je hebt volkomen gelijk!
Teveel jonge meiden die net van school komen staan als dik vet opgemaakte clowns bij de parfumerie,wel 3 bij elke toonbank!! Niks te doen dan gapen en met elkaar kletsen over vriendjes en uitgaan.
Daarnaast is het assortiment woon accesoires té alternatief en teveel gericht op Amsterdamse kunstenaars yuppen,die die eigenzinnige merkjes zoasl vitra,vt wonen endergelijke soms in huis hebben staan.
En zóveel Amsterdamse kunstenaars zitten er niet in elke grote stad die wachten op die merkjes om er een warenhuis van vier verdiepingen mee te vullen!
Daarnaast was de entree teveel gericht op jonge meiden (die of studiefinanciering hebben of nog thuis van pa en ma zakgeld krijgen) en daar verkoop je géén Armani jas of een paar Gucci schoenen aan!
Vanaf het begin heeft Hudson Bay te kennen gegeven (zeer brutaal) dat zij géén "gewone klanten"wilden maar de gegoede burger mét flinke portemonaie en spaarpot,zo zo joh doe maar groot hoor..
En kortingen zouden ze ook niet geven!
Wat een gezellige sfeer zou dat moeten opbrengen qua drukte.
Nou de welgstelde gegoede burger liet zich in ieder geval niet zien,die heeft zeker alles al? of koopt in Parijs of Dubai en ja zeker op de Outletmarkten ook!
Dat beeld van de entree was zo deprimerend,harde muziek van die onbekende meidengroepen,meiden paspoppen met piepkleine lingerie broekjes,bilboards en posters levensgroot met meiden afgebeeld,meiden make-up en meiden byouterie en de damesschoenen,natuurlijk ook de damestassen en de meiden roze gekleurde schoolspulletjes,en dan 35 jonge meisjes verkoopstertjes die rondhingen.

De meiden waarop ze hun gehele warenhuis op richtten zijn te arm of werken niet eens,zitten op de mavo of vmbo krijgen studiefinaciering die ze uitgeven bij H&M en bij de eurowinkel voor hun make-up,ook forever 21 is een hit bij de meiden lekker goedkoop en veel keuze voor ze.

Tja dan zit je dan als Hudsons Bay met paspoppen met Victoria secret broekjes,Prada tassen en Gucci schoenen..
Wat een oliedomme managers/marketingleiders en Ceo heeft Hudsons Bay om zich zó te vergissen!!
Eigen Schuld dikke bult!
En gelukkig heeft de Bijenkorf een prachtige HEREN en JONGENS afdeling mét heren paspoppen en jongens bilboards..wat een verademing met Hudsons Bay,voor de mannelijke consument die Hudsons Bay totaal genegeert heeft.
Oja en voor elke nieuwe retailer.. géén VTwonen stijlen meer aub,en niet zoveel make-up,een mix van Bijenkorf/V&D/Hema zou leuk zijn,maar niet je blind op VT wonen schoolmeisjes richten met je assortiment


Faye Faye 18 sep, 18:44

Jee Menachem Bierman, wat een zielig en stigmatiserend stuk. Van yuppen tot vmbo-ers. Iedereen krijgt er van langs. Hoe gefrustreerd kun je zijn? Wat Hudsons's Bay betreft, mensen vinden het geweldig of helemaal niks. In ieder geval diep triest dat er straks weer ruim 1400 man op straat staan. En ja, mee eens. Vanaf het begin hebben ze onder vuur gelegen en hebben ze te maken gehad met negatieve berichtgeving. Typisch Nederlands. Lekker zuur. En aan de andere kant, ik ben redelijk goed van binnenuit geïnformeerd, hebben ze het zelf veel te groots en ondoordacht opgezet. Het idee was leuk. De uitvoering helaas minder.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!