Tabakszaken ontvangen illegale bonussen

Tabakszaken ontvangen illegale bonussen

Tabaksfabrikanten geven speciaalzaken illegale bonussen om de verkoop aan te wakkeren. Dat stelt de NVWA op basis van onderzoek. Als winkeliers een vooraf afgesproken hoeveelheid sigaretten verkopen, dan krijgen ze van de fabrikant een bonus die kan oplopen tot drieduizend euro per jaar.

De NVWA onderzocht tien tabakswinkels. Ze bleken allemaal overeenkomsten met tabaksfabrikanten te hebben. Er zijn 69 samenwerkingsverbanden met negentien tabaksfabrikanten opgespoord. Het ging niet alleen om verkoopbonussen, maar ook om vergoedingen voor een betere plek in het schap, plaatsing van promotiemateriaal en deelname aan promotieacties.

De NVWA gaat optreden tegen de bonussen voor tabakszaken. De boetes bedragen 45 duizend euro en kunnen in geval van recidive oplopen tot 450 duizend euro.

De Vereniging Nederlandse Sigaretten- en Kerftabakfabrikanten (VSK) is verbaasd over het onderzoek van het NVWA. De VSK stelt dat het bericht van de NVWA een politiek doel dient, omdat vrijwel iedere producent van welk product dan ook, betaalt voor toegang tot het schap. "In de ogen van de branche is er geen sprake van onoorbaar dan wel onwettig handelen", zegt VSK-directeur Jan Hein Sträter in een statement.

Verder maakte de NVWA bekend dat vanaf januari ook 17-jarigen zullen worden ingezet als mystery-shoppers om te bepalen of winkeliers de wettelijke leeftijdsgrens hanteren. Een toezichthouder kijkt mee en legt aan de verkoper een maatregel op als het de testkoper lukt om tabak te kopen.

 

 

Reacties

Volgens mij is de verkoop van sigaretten niet verboden en zijn het aanbieden van omzet gerelateerde bonussen gebruikelijk in retail.
Schapvergoedingen etc. kom je overal tegen, ook in bijvoorbeeld de food.
Stel ik heb een winkel ingericht met eigen stellingen en vraag een bijdrage aan welke leverancier van welk product dan ook voor het gebruik maken van mijn eigen inventaris, wat is daar mis mee? De leverancier hoeft immers geen inventaris ter beschikking te stellen.
Wat te denken van energy drinks of gewoon A-merken? Stel ik verkoop telefoon opladers, deze wil toch ook graag als leverancier op een goede plek in de winkel zodat de consument weet dat ik dit heb? Ik ga ervanuit dat als je naar een speciaalzaak gaat voor tabak dat je als bezoeker weet dat je daar tabak kunt kopen? Naar een sportzaak ga ik toch als ik sportartikelen wil kopen en als een A merk wil ik daar toch ook een goede presentatie?

Geplaatst door Roland van B op 6 december 2019 om 10:47

Laatste nieuws









RetailTrends