Swapfiets flink in de rode cijfers

Swapfiets flink in de rode cijfers

Swapfiets leed vorig jaar een verlies van 11,3 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de aanbieder van fietsabonnementen bij de Kamer van Koophandel heeft gedeponeerd. In 2017 was het verlies 2,5 miljoen euro.

Swapfiets begon in 2016 in Delft en is sindsdien flink gegroeid. Het bedrijf, bekend van de fietsen met de blauwe voorbanden, is in Nederland actief in tientallen grote steden en plaatsen daaromheen. Het breidde ook uit naar Duitsland, België en Denemarken. Er werken ruim 1500 mensen. 

Tegen het FD zegt een woordvoerder dat het verlies een gevolg is van de investeringen. Hij benadrukt dat Swapfiets groeit met 'honderden procenten' per jaar: "Je moet voor de baat uit investeren. Dit is een bewuste keuze." Het bedrijf kan rekenen op steun van Ponooc, het investeringsfonds van mobiliteitsbedrijf Pon dat vorig jaar een groot belang verwierf in Swapfiets.

Mede-oprichter Steven Uitentuis meldde in december dat hij zijn rol bij Swapfiets binnenkort neerlegt. Hij zei dat zijn rol te veel veranderd is van ondernemer naar bestuurder. Uitentuis blijft nog aan als directeur tot er een opvolger is gevonden.

Reacties 3


rene jaspers 10 jan, 14:10

blijft toch altijd weer fascinerend hoe sommige bedrijven weg kunnen blijven komen met gewoonweg voorspelbare verliezen (en veel) te kunnen leiden, en andere bedrijven dan gewoonweg failliet gaan.


Jan Jansen 9 jan, 15:43

Investeren doet niets met het EBITDA maar wel met de beschikbare cash. Altijd dit soort vreemde opmerkingen.


Reinder Koornstra 9 jan, 12:39

Je kunt natuurlijk nooit verlies lijden door investeringen. Behalve wanneer de kosten van die investeringen niet gedekt worden (en meer) door de toegevoegde waarde. Tja, en dat het goud onder de regenboog ligt, dát kennen we van zoveel start-ups!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!