Fast Retailing, moederbedrijf van kledingketen Uniqlo, heeft de winstverwachting voor het boekjaar dat tot en met augustus 2020 loopt flink verlaagd. Dat blijkt uit het laatste kwartaalverslag van 2019.
Wereldwijd liepen de verkopen van de Japanse retailer met 3,6 procent terug. Op een kleine afname van 0,2 procent in 2017 na, is het volgens Bloomberg de eerste keer in tien jaar dat het bedrijf rode verkoopcijfers noteert.
De totale operationele winst van Uniqlo daalde met 28 procent. Ook in thuisland Japan had het bedrijf het moeilijk. Fast Retailing verlaagde zijn totale winstverwachting voor dit boekjaar met elf procent, naar 245 miljard yen (ruim twee miljard euro). De verwachte winst lag eerder op 275 miljard yen. Het bedrijf wijt de tegenvallende resultaten aan de onrust in Hongkong, weersomstandigheden in thuisland Japan en de waardevermindering van de yen.
Fast Retailing focust zich al jaren op internationale expansie, vooral in de rest van Azië. In het kwartaalverslag wordt wel verwezen naar de succesvolle uitbreidingen in Nederland, Spanje en Italië. Vooral in dat laatste land liggen de verkoopcijfers naar eigen zeggen boven verwachting hoog. Uniqlo is sinds september 2018 gevestigd in de Kalverstraat in Amsterdam.
RetailTrends sprak onlangs ceo en oprichter Tadashi Yanai en vroeg hem onder meer naar zijn plannen met het merk in Europa en de toekomst van Uniqlo. "Mijn droom is om van Uniqlo het beste modebedrijf ter wereld te maken."
Reacties 0