'Helft van de winkel op beleving gericht in 2025'

'Helft van de winkel op beleving gericht in 2025'

Naar verwachting zal in 2025 de helft van de winkel aan beleving worden gewijd. Dat blijkt uit het How To Shop-onderzoek van winkelvastgoedpartij Unibail-Rodamco-Westfield. Nederlandse consumenten vinden nu al dat een derde van de vierkante meters aan beleving besteed moet worden.

Beleving moet volgens de ondervraagden terugkomen in de winkel als een creatieve ervaring, meditatie of iets cultureels als theater. Bovendien wil een derde inspirerende winkels die een creatiever gebruik van producten stimuleren en zegt 39 procent in de toekomst persoonlijke hulp te willen krijgen bij het uitzoeken van het perfecte product voor zichzelf.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de overgrote meerderheid geniet van fysiek winkelen en tachtig procent graag vrij wil kunnen rondkijken door verschillende collecties. Twee derde van de ondervraagden geeft aan dat winkels aangepast worden aan lokale tradities en gewoonten. De helft zegt een voorkeur te hebben voor lokale merken boven niet-lokale merken. 

Tot slot geeft een derde van de ondervraagden aan interesse te hebben in een persoonlijker aanbod, vooral als het gaat om gezondheidsoplossingen. Als dat betekent dat daarvoor DNA afgestaan moet worden, stemt een derde daarmee in. 

Unibail-Rodamco-Westfield bouwt aan de Mall of the Netherlands in Leidschendam. Ook heeft het winkelcentra in Almere, Zoetermeer en Amstelveen in beheer. Het How To Shop-onderzoek werd uitgevoerd onder duizend Nederlandse consumenten.

Reacties

ieder praat over beleving, maar wat is het verdienmodel, alleen kijken en vragen
stellen, en elders kopen. hoe lost u dat op. vr. groet rest het kompas texel

Geplaatst door willem ham op 13 januari 2020 om 10:29

Zoek even de nieuwe winkel van Secrid aan de Meent in Rotterdam op, Willem. Een mooi voorbeeld van beleven en verkopen!

Geplaatst door Johan A. op 13 januari 2020 om 14:08

De titel van dit artikel doet geloven dat de bal bij de retailer ligt, maar dat lijkt mij niet terecht.

Ja, als je het de consument vraagt, dan willen ze vermaak en entertainment. Geen half leeg winkelgebied, maar gezelligheid met ruimte voor een bak koffie of een verrassend evenement. Maar is de consument ook bereid om daarvoor te betalen?

Het onderzoek zal ongetwijfeld kloppen, maar het woord 'beleving' is een containerbegrip en de opdrachtgever is belanghebbende. Beleving kan alles zijn. Verlichting, locatie, geur, muziek, horeca, inrichting, visual merchandising, branding, omgeving, bereikbaarheid, service, etc. En laten we vooral de winkelmedewerkers niet vergeten.

Bij Action vind je ook 'beleving'. Daar is de beleving bewust rommelig en onrustig. Beleving hoeft niet direct te resulteren in hippe horeca concepten en mos aan de muur. Beleving is onderdeel van het merk. En dat is dus per merk verschillend.

Conclusie: Winkels moeten focussen op het merk. Dan volgt een passende beleving vanzelf. De eigenaren van retail vastgoed moeten zorgen voor diversiteit in het winkelgebied. Retailers en niet-retailers door elkaar.

Geplaatst door Arjan Leest op 13 januari 2020 om 15:13

Laatste nieuws









RetailTrends