Van 25 ondernemers in Amsterdam naar ruim drieduizend in heel het land. De app Too Good To Go, die voedselverspilling tegengaat, heeft in twee jaar tijd een flinke opmars gemaakt. Inmiddels hebben zo'n 1,3 miljoen Nederlanders zich aangemeld. Ze kunnen een gevulde Magic Box kopen, bijvoorbeeld bij een supermarkt of een bakker. De producten in de box zijn nog prima eetbaar, maar waren anders aan het einde van de dag door ondernemers weggegooid.
De prijs van een maaltijd ligt op zo'n derde van de normale prijs. De app is een Deens initiatief, dat in januari 2018 naar Nederland kwam. Inmiddels bestaat Too Good To Go in veertien landen, waar in totaal ruim dertig miljoen maaltijden zijn 'gered'. In Nederland staat de teller op zo'n 2,3 miljoen.
Hoe de samenwerking met retailers verloopt, weet Gijs van Schoot. Hij is sinds september vorig jaar head of sales bij Too Good To Go. AH to go was een van de eerste landelijke formules die werden aangesloten op de app, vertelt hij. "Wij zijn bij uitstek geschikt voor locaties waar veel dagvers product...
Van 25 ondernemers in Amsterdam naar ruim drieduizend in heel het land. De app Too Good To Go, die voedselverspilling tegengaat, heeft in twee jaar tijd een flinke opmars gemaakt. Inmiddels hebben zo'n 1,3 miljoen Nederlanders zich aangemeld. Ze kunnen een gevulde Magic Box kopen, bijvoorbeeld bij een supermarkt of een bakker. De producten in de box zijn nog prima eetbaar, maar waren anders aan het einde van de dag door ondernemers weggegooid.
De prijs van een maaltijd ligt op zo'n derde van de normale prijs. De app is een Deens initiatief, dat in januari 2018 naar Nederland kwam. Inmiddels bestaat Too Good To Go in veertien landen, waar in totaal ruim dertig miljoen maaltijden zijn 'gered'. In Nederland staat de teller op zo'n 2,3 miljoen.
Hoe de samenwerking met retailers verloopt, weet Gijs van Schoot. Hij is sinds september vorig jaar head of sales bij Too Good To Go. AH to go was een van de eerste landelijke formules die werden aangesloten op de app, vertelt hij. "Wij zijn bij uitstek geschikt voor locaties waar veel dagvers product is. Bij AH to go zit een zeer vooruitstrevend operations team." De samenwerking was snel rond. Binnen een week waren alle vestigingen online.
Eerst franchisers, daarna hoofdkantoor
Zo snel kan het dus gaan. Vaak zijn het eerst franchisers die zich aansluiten, daarna is het zaak de hoofdkantoren mee te krijgen. En daar gaat niet altijd meteen de vlag uit, weet Van Schoot. "Wat je in het begin vaak merkt, is dat ze niet goed kunnen inschatten wat het precies voor de eigen organisatie betekent. Maar het is eigenlijk heel simpel: wij kunnen vanuit Amsterdam een locatie, waar dan ook in Nederland, binnen een halfuur per telefoon op de app zetten. Het kost heel weinig moeite om met ons te werken. Op de winkelvloer moet natuurlijk wel een proces aangepast worden, maar dat zien we overal ook heel soepel verlopen."
Er wordt dan ook meteen doorgenomen hoeveel derving een ondernemer denkt te hebben. "We beginnen vaak met twee of drie boxen per dag. Dat kunnen we standaard in het systeem zetten. De locatie kan het vervolgens zelf aanpassen." Van elke box die wordt verkocht, gaat een fee naar Too Good To Go. Het grootste deel is voor de retailer.
Eigen initiatief Jumbo
Als retailers zijn aangehaakt, blijven ze volgens Van Schoot bijna altijd aan boord. Toch besloot Jumbo onlangs te stoppen. De supermarktketen heeft ervoor gekozen koelmeubels in de winkels te plaatsen met versproducten die op de tht-datum zitten. "Aan de ene kant ontzettend jammer", zegt Van Schoot. "We hadden heel graag met hen de gestarte pilot landelijk uitgerold. Langs de andere kant zijn we ook heel erg blij met de stap die Jumbo nu zelf zet om dit probleem serieus aan te pakken. Voedselverspilling staat nu echt hoog op de agenda."
Van Schoot hoopt wel dat er met Jumbo een andere samenwerking op poten kan worden gezet. "Ik zie er heel erg naar uit om Jumbo verder te helpen om naar nul voedselverspilling te gaan." Jumbo is nog wel degelijk op de app te vinden. Franchisers van de supermarktketen zijn bijna zonder uitzondering gebleven. "Die kiezen én voor het initiatief van het Jumbo-hoofdkantoor én die gaan door met Too Good To Go."
Bang dat andere retailers het voorbeeld van Jumbo zullen volgen, is hij niet. "Iedereen die ik spreek, is blij met de samenwerking. En ze zijn juist op zoek naar verdieping in die samenwerking. Namelijk: hoe kunnen we samen een verspillingsvrije supermarkt maken? En hoe kunnen we de krachten bundelen om daar te komen?" Dat is volgens Van Schoot een belangrijke stap op weg naar het uiteindelijke doel van Too Good To Go: een wereld zonder voedselverspilling.
Verder kijken dan drie boxen
Met locaties die al langere tijd op de app zitten, wordt de komende tijd onderzocht hoe ze naar 'zero foodwaste' kunnen worden gebracht. "Want met drie boxen per dag worden al stappen gemaakt, maar er is helaas vaak veel meer derving dan die drie boxen." Zo wordt onder meer gekeken naar wat er bij een winkel binnenkomt, welke artikelen worden afgekeurd en om welke reden.
En daarna komt nog een partij in beeld: de consument. "Vijftig procent van de voedselverspilling vindt bij de mensen thuis plaats. Ik zou graag met een partner van ons dat probleem bespreken en aanpakken. De mensen duidelijk maken dat er nog heel veel met voedsel kan, voordat het naar de prullenbak gaat. Dit moet nog verder uitgewerkt worden, maar het is wel een ambitie." Maar eerst: nog veel meer locaties toevoegen aan de app. "Het verkrijgen van meer supply op het platform heeft op dit moment de hoogste prioriteit."
Op het hoofdkantoor in Amsterdam werken intussen 35 mensen. Twee keer zoveel als een jaar geleden. En daar blijft het gezien de ambities niet bij, zegt Van Schoot. Al is het wel een uitdaging om de juiste mensen te vinden. "Mensen die aan de ene kant passie hebben voor sales en die aan de andere kant een groen zaadje in zich hebben. Ze moeten wel een gevoel hebben voor onze missie, anders past het niet."