Nederlandse consumenten besteedden in december 2,9 procent meer ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het CBS. Het gaat om de grootste groei in 2019.

Vooral aan personenauto's, elektrische apparaten en woninginrichting werd in de meetperiode meer uitgegeven. Bestedingen aan duurzame goederen stegen met 8,8 procent. Consumenten gaven 1,5 procent meer uit aan voedings- en genotsmiddelen in vergelijking met december 2018. 

Volgens de CBS Consumptieradar (waarbij wordt gekeken naar de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de vermogensontwikkeling) zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in februari gunstiger dan in december. Dat komt volgens het statistiekbureau vooral doordat de ondernemers in de industrie positiever waren over de toekomstige werkgelegenheid in hun bedrijf en door een grotere groei van de werkzame bevolking.

Het consumentenvertrouwen is in februari nauwelijks veranderd en komt uit op -2. In januari was dit -3. Het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar is -5 met een hoogtepunt in januari 2000 (36) en een dieptepunt in maart 2013 (-41). Ook de koopbereid is in februari nauwelijks veranderd, maar het oordeel over de economie is iets minder negatief dan voorgaande maand: dit ging van -7 naar -5.