Picnic valt volgens FNV toch onder supermarkt-cao, onlinesuper 'weet van niets'

Picnic valt volgens FNV toch onder supermarkt-cao, onlinesuper 'weet van niets'

Vakbond FNV meldt dat medewerkers van Picnic toch onder de Supermarkt-cao gaan vallen. Daarvoor is naar eigen zeggen de cao aangepast. Michiel Muller, ceo van de onlinesupermarkt, zegt van niks te weten. "Het is een totaal verzonnen verhaal", aldus Muller.

Dat Picnic nu wel onder de supermarkt-cao valt, heeft te maken met de nieuwe cao die per 1 april ingaat. In die cao is de werkingssfeer aangepast. "Bedrijven die hun activiteiten onder verschillende bv's hebben ondergebracht (zoals Picnic, red.) vallen nu ook onder deze cao", vertelt een woordvoerder van FNV. De tekst van de cao zou volgens FNV aangepast zijn naar aanleiding van de acties van de werknemers bij Picnic en de rechtszaak die de vakbond vorig jaar aanspande tegen de online supermarkt. "Ons doel is bereikt. Picnic is gewoon een supermarkt, dus de medewerkers moeten als supermarktmedewerkers beloond worden", stelt FNV-bestuurder Karin Heynsdijk in een statement van de vakbond.

Volgens Muller zit de vork anders in de steel. "Vandaag had de FNV een hoger beroep moeten indienen. Dat durven ze blijkbaar niet omdat ze denken: dan verliezen we weer. Nu toveren ze dit uit de mouw. Het is een totaal verzonnen verhaal." De ceo van de onlinesupermarkt zegt dat er een uitspraak van de rechter ligt waaruit blijkt dat Picnic zijn magazijnactiviteiten niet bij de supermarkt-cao onder hoeft te brengen.

De FNV is niet betrokken geweest bij het opzetten van de supermarkt-cao. De vakbond is bij de cao-onderhandelingen destijds van tafel gelopen. Bij de nieuwe cao die volgende maand ingaat, is FNV wel betrokken geweest. FNV sleepte Picnic eind vorig jaar voor de rechter, om alsnog voor elkaar te krijgen dat het personeel onder de supermarkt-cao wordt geschaard. De rechter oordeelde dat Picnic de cao niet hoeft te volgen. RetailTrends onderzocht eerder of FNV nog een toekomst heeft in retail.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends