Winnaar/verliezer van de week: de winkelstraat en de boekhandel

Winnaar/verliezer van de week: de winkelstraat en de boekhandel

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: de voorzichtige ommekeer in de winkelstraat en harde klappen in de boekhandel.

Winnaar: de winkelstraat
Hoe symbolisch. Pas na Pasen, het feest van de opstanding, durfde de voorman van brancheorganisatie INretail het te zeggen. "Winkelen kan weer", zei Jan Meerman. Hij zag dat veel winkeliers oplossingen hebben bedacht voor de anderhalvemetereconomie. Een maximumaantal mensen in de winkel, schermen van plexiglas, desinfecterende handgel bij de ingang, eenrichtingsverkeer, et cetera. Meerman was bang dat het met Pasen helemaal mis zou gaan, maar niets van dat alles. En dus gooide hij het eruit. Met enig gevoel voor pathos zou je kunnen spreken van verlossing, van een nieuw begin. Oké, het is nog lang niet zoals het vóór de coronacrisis was, maar het beeld is duidelijk: steeds meer winkeliers doen hun zaak weer open. Modezaken, schoenenwinkels, ze zien het weer zitten. Volgens Meerman heeft zo'n zestig procent van de ruim 21...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: de voorzichtige ommekeer in de winkelstraat en harde klappen in de boekhandel.

Winnaar: de winkelstraat
Hoe symbolisch. Pas na Pasen, het feest van de opstanding, durfde de voorman van brancheorganisatie INretail het te zeggen. "Winkelen kan weer", zei Jan Meerman. Hij zag dat veel winkeliers oplossingen hebben bedacht voor de anderhalvemetereconomie. Een maximumaantal mensen in de winkel, schermen van plexiglas, desinfecterende handgel bij de ingang, eenrichtingsverkeer, et cetera. Meerman was bang dat het met Pasen helemaal mis zou gaan, maar niets van dat alles. En dus gooide hij het eruit. Met enig gevoel voor pathos zou je kunnen spreken van verlossing, van een nieuw begin. Oké, het is nog lang niet zoals het vóór de coronacrisis was, maar het beeld is duidelijk: steeds meer winkeliers doen hun zaak weer open. Modezaken, schoenenwinkels, ze zien het weer zitten. Volgens Meerman heeft zo'n zestig procent van de ruim 21 duizend winkeliers in de non-foodsector de deuren weer geopend. Bureau RMC constateert het ook: "Waar aan het begin van de coronacrisis veel retailers vrijwillig de deuren sloten, zien we nu dat er sprake is van een ommekeer." En dat heeft effect: het wordt weer ietsje drukker in de winkelstraat. Ietsje: ruim acht procent drukker dan de week ervoor. Hoe dan ook zijn het hoopgevende signalen in deze donkere tijden.

Verliezer: de boekhandel
Het grootste deel van de boekhandels is nooit dicht geweest, maar toch vallen juist daar harde klappen. In sommige gevallen loopt het omzetverlies op tot tachtig à negentig procent, zei directeur Anne Schroën van de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb) vorige week al tegen RetailTrends. "Ik voorzie helaas sluitingen op de korte termijn als deze situatie aanhoudt." Deze week bleek de situatie nog veel ernstiger, constateerde Schroën na een peiling onder haar 1100 leden. Een derde van de boekhandels dreigt failliet te gaan: klanten blijven massaal weg. Vooral met de grootstedelijke zaken, die geen bijproducten als staatsloten of kleurboeken verkopen, gaat het dramatisch. Maar daar blijft het niet bij. Tot afgelopen vrijdag leken de omzetcijfers bij kleinere boekhandels in dorpen en kleine steden nog redelijk stabiel: "In dat soort winkels is nog wel wat inloop, mensen die een krant of postzegels kopen nemen dan een boek mee. Ook daar is nu de daling ingezet", zei ze tegen de Volkskrant. De KBb is bezig met de oprichting van een steunfonds, maar roept ook uitgevers en distributeur CB op de boekhandel te helpen. "CB heeft de krediettermijnen met dertig dagen verlengd, dus winkels mogen het uitstaande bedrag over een lange termijn terugbetalen; maar we hebben meer lucht nodig." Online wordt er wel meer verkocht, maar de verkopen daar compenseren het omzetverlies in de stenen winkel bij lange na niet.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!