In dit blog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Tips zijn welkom op redactie@retailtrends.nl.

De hoofdpunten:

  • Amazon veel geld kwijt aan coronamaatregelen
  • McDonald's toont prototype restaurant
  • 'Supermarktomzet groeit twee keer zo hard'

16.30 We sluiten het blog. Tot later.

15.45 Wehkamp ziet verschuiving in aankopen
Wehkamp-topman Graham Harris, die nu een jaar aan het bewind is, ziet dat er door de coronacrisis een verschuiving in de aankopen plaatsvindt. "Er worden nu meer tuinmeubelen, vriezers, schermen, muizen voor computers, babyspullen, spelletjes en trampolines gekocht", zegt hij tegen De Telegraaf. Wehkamp was voor de crisis, na een paar slechte jaren, weer op de weg terug. "De winstgevendheid verbetert."

13.30 Rituals bezorgt met de fiets
Rituals is in een aantal steden begonnen met bezorging per fiets. Dat meldt het cosmeticamerk op LinkedIN. Medewerkers van de winkel zoeken de producten bij elkaar, pakken ze in en leveren ze thuis af. In een filmpje is te zien dat Amsterdam een van de steden is waar het gebeurt.

13.00 34 Starbucks-filialen open voor to go
In Nederland zijn vandaag meer filialen van Starbucks opengegaan voor to go. In totaal zijn er nu 34 open, meer dan de helft bij Shell. Vestigingen op stations blijven vooralsnog dicht.

10.30 Toelichting Steunakkoord opschorting huurbetalingen
Wat staat er nou precies in het zogenoemde Steunakkoord dat
is opgesteld door vertegenwoordigers van de retail- en vastgoedsector en het ministerie van Economische Zaken? Volgens de betrokkenen worden er verschillende interpretaties gegeven aan de richtlijn die voorziet in opschorting van huurbetalingen. Een overzicht met vragen en antwoorden moet duidelijkheid scheppen.

10.15 België staat kortingen weer toe
In België mogen winkels en supermarkten vanaf vandaag weer alle kortingen geven. Dat heeft de ministerraad beslist, meldt de VRT. De kortingen werden een tijdje verboden omdat ze hamstergedrag nog meer zouden stimuleren.

10.00 Amazon veel geld kwijt aan coronamaatregelen
Amazon houdt rekening met een verlies in het tweede kwartaal door forse corona-uitgaven. De webgigant verwacht dat de operationele winst uitkomt tussen plus 1,5 miljard en min 1,5 miljard dollar. Dat meldt Amazon bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal. In die periode steeg de omzet weliswaar met 26 procent naar 75,5 miljard dollar, maar de operationele winst daalde met tien procent tot 4,4 miljard dollar. Amazon verwacht dat de corona-uitgaven in het tweede kwartaal nog veel meer op het resultaat drukken. De kosten bedragen zo'n vier miljard dollar. Amazon heeft 175 duizend extra medewerkers aangetrokken, verhoogt de lonen en heeft maatregelen genomen om het personeel te beschermen tegen het virus (mondkapjes, temperatuurcontroles).

9.45 McDonald's toont prototype restaurant
McDonald's laat in het filiaal bij GelreDome in Arnhem zien hoe een restaurant zou kunnen funtioneren in de anderhalvemetereconomie. Er zijn twee varianten uitgewerkt. Bij Take Out Plus bestellen gasten in het restaurant en kunnen ze de bestelling in een speciaal ingerichte ruimte aan sta-tafels nuttigen, in groepjes van maximaal drie personen. Bij Dine In wordt de bestelling in het restaurant aan tafel geserveerd, met behulp van een serveerwagen om voldoende afstand te houden tussen klant en medewerker.

09.30 'Verkoop smartphones keldert'
De verkoop van smartphones is door de crisis historisch hard gedaald, volgens marktonderzoeker IDC. In het eerste kwartaal van dit jaar werden zo'n 275 miljoen smarthpones afgeleverd; een daling van elf procent ten opzichte van een jaar eerder. Veel fabrieken in Azië zijn gesloten wegens het virus en de wereldwijde vraag is fors gedaald door de beperkende maatregelen. Volgens IDC verkocht marktleider Samsung ongeveer 58 miljoen smartphones, ongeveer veertien miljoen minder dan een jaar eerder. Het onderzoeksbureau verwacht dat de markt op z'n vroegst in het vierde kwartaal weer wat bijtrekt.

09.00 'Supermarktomzet groeit twee keer zo hard'
Nielsen verwacht dat de supermarktomzet dit jaar met 5,7 procent zal groeien, tegenover 2,7 procent vóór de coronacrisis. "In tijden van economische zorgen of recessie zou je denken dat supermarkten een negatieve invloed kunnen ondervinden, maar het is eigenlijk het omgekeerde", aldus Nielsen-analyticus Hans Feenstra. Nu de consument meer tijd thuis doorbrengt, doet hij juist vaker boodschappen. Ook voor het jaar 2021 verwacht het onderzoeksbureau extra omzetstijging voor de branche.

Lees hier het coronablog van donderdag.