Dat dit warenhuis anders is dan zijn soortgenoten wordt in één oogopslag duidelijk. Bij het zesde warenhuis van de keten Galleria, gevestigd in Gwanggyo, Zuid-Korea, draait het niet alleen om het verkopen van zoveel mogelijk spullen. Het opvallende gebouw heeft daarnaast ook een sociale, culturele en recreatieve functie.
Het warenhuis is ontworpen door architect Chris van Duijn van bureau OMA. Het steenachtige pand met mozaïekvormen is geïnspireerd op de natuur van het naburige Suwon Gwanggyo Lake Park. Achter de opvallende glazen constructie die rondom het gebouw omhoog loopt, zitten (rol)trappen en looppaden om rechtstreeks naar de hogere verdiepingen te komen. Langs de looproute kom je onder meer pop-upstores en cafés tegen. ‘Een innovatief element in de traditionele typologie van een warenhuis’, aldus OMA.
Dat dit warenhuis anders is dan zijn soortgenoten wordt in één oogopslag duidelijk. Bij het zesde warenhuis van de keten Galleria, gevestigd in Gwanggyo, Zuid-Korea, draait het niet alleen om het verkopen van zoveel mogelijk spullen. Het opvallende gebouw heeft daarnaast ook een sociale, culturele en recreatieve functie.
Het warenhuis is ontworpen door architect Chris van Duijn van bureau OMA. Het steenachtige pand met mozaïekvormen is geïnspireerd op de natuur van het naburige Suwon Gwanggyo Lake Park. Achter de opvallende glazen constructie die rondom het gebouw omhoog loopt, zitten (rol)trappen en looppaden om rechtstreeks naar de hogere verdiepingen te komen. Langs de looproute kom je onder meer pop-upstores en cafés tegen. ‘Een innovatief element in de traditionele typologie van een warenhuis’, aldus OMA.
De bovenste verdiepingen van het warenhuis bieden ruimte aan bioscopen, clubs en een cultureel centrum. Op de twaalfde verdieping, de zogenoemde Boulevard, is een VIP-ruimte en lounge. Bovenop het gebouw bevindt zich een daktuin die tevens functioneert als uitkijkpunt.
“Toen we met Galleria in gesprek waren over hun ‘next level warenhuis’ in Zuid-Korea, waar traditionele retail nog steeds een succesvol model is, werkten we ook met oudere, Europese warenhuizen zoals KaDeWe, Galleries Lafayette en Selfridges om te kijken hoe zij zichzelf konden heruitvinden”, aldus Chris van Duijn tegen Retail Design Blog. “Dit toont aan dat het niet alleen om retail draait, maar ook om context. Winkelen maakt deel uit van ons dagelijkse sociale leven.” Volgens Galleria is het nieuwe warenhuis ‘een plek waar retail en cultuur, maar ook de stad en de natuur samenkomen’ en kunnen shoppers er ‘ontsnappen aan de voorspelbaarheid van winkelen’.
Galleria is de grootste luxe warenhuisfranchise van Zuid-Korea en is opgericht in de jaren zeventig.