Advertorial: ‘Als je nu niet het grootste marketingbudget hebt, wees dan het meest fascinerend.’

Advertorial: ‘Als je nu niet het grootste marketingbudget hebt, wees dan het meest fascinerend.’

In welk segment je ook actief mag zijn als (online) retailer: de crisis stelt je ongetwijfeld voor een uitdaging. Waar de een de vraag amper aankan, staat de ander gevoelsmatig op drijfzand. Wat je situatie ook is: branding, marketing en communicatie zijn een ongoing process. Hoe kun je jouw publiek juist nú fascineren en laten zien wat je merk waard is?

Bij de retailers die de klappen van de Corona crisis voelen wordt mogelijk het marketingbudget heroverwogen. Los van of je nu vet in het budget zit of juist creatief moet zijn met minder, geldt deze les altijd:

Als je niet het grootste marketingbudget hebt, wees dan het meest fascinerend.
En blijf vooral consistent in je online zichtbaarheid. Daar kan ik niet vaak genoeg op hameren. Top of mind komen is niet zo lastig, top of mind blijven is dat wel. Verwaarloos je opgebouwde positie en relatie met je publiek niet in een onrustige tijd. Je fanbase heb je met veel zorg en aandacht opgebouwd.

Authenticiteit en essentie
Maar wat zijn nu de sleutels voor succesvolle social media posts in deze tijd? Wat mij betreft zijn dat in beginsel authenticiteit en essentie. Hè bah, authenticiteit. Het woord wordt overal te pas en te onpas opgeplakt en is om die reden alleen al weinig authentiek. Ik kies daarom liever voor een simpelere beschrijving: echt. Menselijk, zonder filters. Laat ik zowel authenticiteit als essentie even uitleggen.

Verrassend voordelig
De TV-commercial van Kruidvat zal je in deze Corona tijd vast niet zijn ontgaan. Het bevat een simpele les die zich goed leent voor social: houd het écht. Bij gebrek aan de ruimte om een complete TV-ploeg aan te rukken, werd bij Kruidvat gekozen voor vloggen. De vlogs werden achter elkaar gemonteerd en zie daar: een productie en TV-commercial van, voor en mét echte mensen die hartje crisis een boodschap voor ons hebben. Een verhaal van empathie en sympathie. Wat kun je daarvan leren? Allereerst, neem je publiek mee in wat er nu beweegt in en rondom je organisatie. Laat jouw mensen zien en betrek hen in het vertellen van jouw eerlijke, authentieke merkverhaal en alle verhalen die uitgerekend nu waardevol zijn om te delen met het publiek. Dat is áltijd een succes strategie, crisis of niet. Ga dus niet alleen voor top of mind, maar ook voor top of heart.

“Ga dus niet alleen voor top of mind, maar ook voor top of heart.”

En wat bedoel ik dan met essentie? Nou, heel eenvoudig. Terug naar het doel achter alles wat je doet. Waarom ben je überhaupt zichtbaar? Het gaat erom dat je een touchpoint creëert waarin je mensen boeit. Tussen zichtbaarheid en daadwerkelijk boeien zit immers een groot verschil. En dat laatste, dat wil je.

Communicatie die opvalt, kan nooit het verschil maken. En daarom is het juist nu je taak - uitgerekend in de tijd dat je verschil wilt maken - om dat met fascinerende communicatie te doen. Laten we onszelf uitdagen om verrassend te zijn. Verrassend echt, menselijk en verhalend. Ga in je campagnes terug naar de kracht van de eenvoud.

Stop creatief merkdenken in iedere post
Voordat je begint te steigeren over budget: terug naar de eenvoud mag ook in budget. Ook daar wil ik je in uitdagen. Moet het echt met een reclamebureau? Zelf denk ik altijd samen met mijn klanten na over een doeltreffend en creatief concept om een boodschap over te brengen. Organisaties zitten vaak vol met ideeën en creativiteit, je moet het alleen weten te prikkelen. De grootste kracht zit daarnaast in het verhaal, niet in de versiering ervan. Je wilt je budget niet in één campagne stoppen, maar het hele jaar door fascinerend zichtbaar zijn. Met BrightQontent maken we dat mogelijk.

De combinatie van verrassende content en consistentie is gevaarlijk effectief. Zélfs in coronatijden. Keep it real: wees authentiek en doe dat consistent. Stop creatief merkdenken als vaardigheid in iedere post. Het hoeft niet moeilijk te zijn, de kracht zit ‘m in de eenvoud. Dat werkt altijd.

Wil je sparren over jouw mogelijkheden vanuit budget en boodschap? Ik denk graag creatief met je mee en verras je met wat je nú kunt doen om jouw publiek te boeien en binden.


Valentijn Smit
Founder en content marketeer bij
BrightQontent

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!