Bestellingen bij Chinese discountplatforms worden binnenkort een stuk duurder. Dat voorspellen experts van de Universiteit Antwerpen tegenover De Tijd

Een telefoonhoesje voor 2 euro, een 'juweel' voor anderhalve euro of een opblaasbaar zwembad voor 10 euro: volgens Roel Gevaers en Wouter Dewulf, professor transporteconomie & e-commerce en professor luchtvaarteconomie, komt er snel een einde aan de spotgoedkope onlinespullen van platforms als Wish en AliExpress. Die e-commerceplatforms maken veelal gebruik van de goedkope verzendtarieven die China Post kan aanbieden om hun producten voor zo'n lage prijs aan te bieden. 

Maar die goedkope dropship-markt komt de komende tijd sterk onder druk te staan door vier factoren, aldus de professoren. Allereerst is er vanwege de coronacrisis een capaciteitstekort bij vliegtuigen, omdat er minder vluchten plaatsvinden. Dat leidt tot torenhoge vrachttarieven. Daarnaast worden alle geïmporteerde 'goedkope' goederen (onder de 22 euro) in Europa minstens 21 procent duurder door de nieuwe belastingregeling voor dropshipping. 

Ook de nieuwe regels van de Wereldpostunie spelen mee. Nationale postbedrijven moeten Chinese pakketten van minder dan 2 kilogram op dit moment bijna gratis aan huis afleveren, maar dat verandert per 1 juli. De vierde factor is volgens de onderzoekers dat het gebruik van lokale last-milespelers zoals GLS, DPD en UPS in plaats van klassieke postbedrijven als back-upoplossing geen optie is. Die tarieven liggen aanzienlijk boven de huidige tarieven van de Wereldpostunie en door de coronadrukte zullen die pakketdiensten geen extra volumes willen aantrekken tegen lage verzendkosten. 

Door die combinatie van factoren komt er een einde aan het zakenmodel van de Chinese onlinespelers zonder Europese hub, voorspellen de professoren. De producten worden duurder en andere onlinespelers, zoals Zalando, Amazon en bol.com, zullen beter bestand zijn tegen deze 'giftige cocktail'.