'Einde aan spotgoedkope onlinespullen uit China'

'Einde aan spotgoedkope onlinespullen uit China'

Bestellingen bij Chinese discountplatforms worden binnenkort een stuk duurder. Dat voorspellen experts van de Universiteit Antwerpen tegenover De Tijd

Een telefoonhoesje voor 2 euro, een 'juweel' voor anderhalve euro of een opblaasbaar zwembad voor 10 euro: volgens Roel Gevaers en Wouter Dewulf, professor transporteconomie & e-commerce en professor luchtvaarteconomie, komt er snel een einde aan de spotgoedkope onlinespullen van platforms als Wish en AliExpress. Die e-commerceplatforms maken veelal gebruik van de goedkope verzendtarieven die China Post kan aanbieden om hun producten voor zo'n lage prijs aan te bieden. 

Maar die goedkope dropship-markt komt de komende tijd sterk onder druk te staan door vier factoren, aldus de professoren. Allereerst is er vanwege de coronacrisis een capaciteitstekort bij vliegtuigen, omdat er minder vluchten plaatsvinden. Dat leidt tot torenhoge vrachttarieven. Daarnaast worden alle geïmporteerde 'goedkope' goederen (onder de 22 euro) in Europa minstens 21 procent duurder door de nieuwe belastingregeling voor dropshipping. 

Ook de nieuwe regels van de Wereldpostunie spelen mee. Nationale postbedrijven moeten Chinese pakketten van minder dan 2 kilogram op dit moment bijna gratis aan huis afleveren, maar dat verandert per 1 juli. De vierde factor is volgens de onderzoekers dat het gebruik van lokale last-milespelers zoals GLS, DPD en UPS in plaats van klassieke postbedrijven als back-upoplossing geen optie is. Die tarieven liggen aanzienlijk boven de huidige tarieven van de Wereldpostunie en door de coronadrukte zullen die pakketdiensten geen extra volumes willen aantrekken tegen lage verzendkosten. 

Door die combinatie van factoren komt er een einde aan het zakenmodel van de Chinese onlinespelers zonder Europese hub, voorspellen de professoren. De producten worden duurder en andere onlinespelers, zoals Zalando, Amazon en bol.com, zullen beter bestand zijn tegen deze 'giftige cocktail'. 

Reacties

Wij in Europa moeten toch ook in staat zijn om dit te produceren? Dit verkleint de afhankelijkheid van China.

Geplaatst door Rene De Visser op 17 juni 2020 om 10:19

En wanneer gaan we Alibaba en Co eens verantwoordelijk houden voor de inferieure kwalietit die niet aan de Europese normen voldoet en waar iedere lokale retailer zich wel aan dient te houden of anders staat (terecht) de NVWA op de stoep. Om nog maar te zwijgen over de CO2 uitstoot van het versturen van zo een pakketje vanuit China door de lucht plus alle verpakkingsmaterialen waar ook geen verwijderings bijdrage voor wordt betaalt. Retailers verliezen van buitenlandse e-tailers omdat deze tot nu niet aan de gelijke voorwaarden hoeven te voldoen. Het is dus niet omdat de retailer niet met zijn tijd meegaat maar omdat de tegenstander met 22 man/vrouw het veld op mag en zij met 11

Geplaatst door HORACE Kuperus op 17 juni 2020 om 10:28

De nieuwe regels van de Wereldpostunie komen er op aandringen van de Amerikaanse president Donald Trump.

Geplaatst door Robert van der Bijl op 17 juni 2020 om 10:48

Geweldig! Eindelijk gerechtigheid. Oneerlijke en valse concurentie was het

Geplaatst door Jacky Boogie op 17 juni 2020 om 11:19

Voorbeeld:
Blikopener 30 ct bij ali
"" 1.00 eu bij action
"" 2.95 eu bij blokker
Exact t zelfde product alleen n andere verpakking......
@robert. ..trump is al geruime tijd de Usa aan t afwaarderen als grootmacht.Grootmacht China komt eraan.En wat dit betreft houd grootmacht Rusland zich erg rustig .....
P.s.ik heb nog nooit in binnen/buitenland iets online besteld.

Geplaatst door Frits Vries op 17 juni 2020 om 16:05

Ze kunnen hier tog een winkel open
Met al dat spul
Hief je niet te wachten meer
Kan je het bekyken
En woirdt je niet bedrigen

Geplaatst door ronald scheffer op 17 juni 2020 om 23:52

Gisteren een pakket ontvangen van Amazon.

Product vanuit Spanje maar Engeland naar Duitsland en toen naar Nederland. China is er niets bij.. 😂!

Geplaatst door Krul Peters op 18 juni 2020 om 06:48

Laatste nieuws









RetailTrends