Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: tweehonderdduizend klanten voor Swapfiets en honderdduizend euro boete voor Miller & Monroe.
Winnaar: Swapfiets
In Nederland kun je haast niet meer om de fietsen met een blauw voorwiel heen, maar ook internationaal doet Swapfiets goede zaken. Het fietsverhuurbedrijf heeft deze week de mijlpaal van tweehonderdduizend klanten in vier landen bereikt - een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden. Vooral bewoners van grote steden in Duitsland, België en Denemarken zijn fan van het Nederlandse bedrijf. Het aantal Swapfietsen in onder meer Brussel, Kopenhagen en Berlijn is sinds januari verdubbeld. Oprichters Dirk de Bruijn, Richard Burger en Martijn Obers zijn voorlopig nog niet uitgefietst: met 'Swapfiets for Business' en het eerste elektrische exemplaar, dat in 2019 gelanceerd werd, verwacht het bedrijf de komende jaren nog meer te groeien.
Verliezer: Miller & Monroe
Failliet of...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: tweehonderdduizend klanten voor Swapfiets en honderdduizend euro boete voor Miller & Monroe.
Winnaar: Swapfiets
In Nederland kun je haast niet meer om de fietsen met een blauw voorwiel heen, maar ook internationaal doet Swapfiets goede zaken. Het fietsverhuurbedrijf heeft deze week de mijlpaal van tweehonderdduizend klanten in vier landen bereikt - een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden. Vooral bewoners van grote steden in Duitsland, België en Denemarken zijn fan van het Nederlandse bedrijf. Het aantal Swapfietsen in onder meer Brussel, Kopenhagen en Berlijn is sinds januari verdubbeld. Oprichters Dirk de Bruijn, Richard Burger en Martijn Obers zijn voorlopig nog niet uitgefietst: met 'Swapfiets for Business' en het eerste elektrische exemplaar, dat in 2019 gelanceerd werd, verwacht het bedrijf de komende jaren nog meer te groeien.
Verliezer: Miller & Monroe
Failliet of niet, dat maakte voor de rechtbank in Den Bosch deze week niets uit. Die boete van honderdduizend euro voor kledingketen Miller & Monroe kwam er toch. De rechter achtte het merk, dat vorig jaar op de fles ging, immers schuldig aan de dood van een medewerkster in 2017. De 55-jarige vrouw kwam om het leven door een ongeluk met een goederenlift in het Miller & Monroe-filiaal in Geldrop. Het merk nam de winkel eerder dat jaar over van Charles Vögele en ging ervanuit dat het met de arbeidsomstandigheden wel goed zou zitten. Onterecht, oordeelde de rechter. Miller & Monroe schoot tekort in de zorgplicht om een veilige werkomgeving te creëren en dat komt het bedrijf duur te staan. Het feit dat Miller & Monroe in staat van faillissement verkeert, doet niets af aan de boete. Wel is de helft van de opgelegde boete voorwaardelijk, omdat de rechter wil voorkomen dat na een eventuele doorstart opnieuw veiligheidsrisico's worden genomen.