De eerste televisiereclame van de Nederlandse fietsfabrikant VanMoof mag in Frankrijk niet worden uitgezonden. De commercial veroorzaakt ‘een klimaat van angst’, stelt de Franse reclamewaakhond ARPP. Het is de eerste keer dat een fietsreclame een uitzendverbod opgelegd krijgt. 

In de tv-commercial reflecteren glanzende auto’s beelden van de ‘ratrace’ van vroeger, met files, sirenes en mensenmassa’s. Vervolgens ‘smelt’ de auto en verschijnt de nieuwste elektrische stadsfiets van VanMoof in beeld. De kijker wordt naar eigen zeggen uitgenodigd om zijn of haar vervoersmiddelen in de stad te heroverwegen.

Volgens de ARPP, een zelfregulerende organisatie die door de particuliere sector wordt ondersteund, geven de beelden van de autoreflecties de auto-industrie een slechte naam en 'veroorzaken ze een angstklimaat'. Dit terwijl de organisatie volgens VanMoof onlangs beloofde de duurzaamheidsaspecten van haar beleid te versterken. Volgens de fietsfabrikant wezen ngo’s zoals Greenpeace de reclamewaakhond al eerder op een gebrek aan neutraliteit. 

"We zijn ons er altijd bewust van geweest dat deze commercial niets weg heeft van een gemiddelde fietsreclame”, aldus mede-oprichter Taco Carlier. Hij noemt de video een aanzet tot actie, ‘een kans om het verleden achter ons te laten en echte vooruitgang te boeken die iedereen ten goede komt’. “De status quo bevragen zal altijd een confrontatie opleveren, maar dat wilden we vanaf het begin al bereiken." Zijn broer en compagnon Ties Carlier noemt het ‘verbazingwekkend dat autobedrijven hun milieuproblemen mogen verdoezelen, terwijl degene die deze kwestie ter discussie stelt wordt gecensureerd.’

De televisiecommercial werd twee weken eerder al uitgezonden in Nederland en Duitsland, waar deze volgens VanMoof goed werd ontvangen.


Lees ook: VanMoof: 'We lijken meer op Apple dan op Gazelle'.