De Nederlandse sierteeltsector kreeg door de coronacris een flinke klap, maar door een enorme groei van de onlinebestedingen bleef de omzet nog enigszins op peil. Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro.

Op een aantal dagen werd er via internet meer uitgegeven aan bloemen dan op Valentijnsdag of Moederdag. Zo bedroeg de stijging in maart 160 procent, in april 270 procent en in mei 130 procent. "Doordat de lockdown mensen ervan weerhield om bij elkaar op bezoek te gaan, was een bloemetje laten bezorgen een alternatief om iemand een cadeau te kunnen geven of een hart onder de riem te steken", aldus het rapport. ABN Amro verwacht dat het onlinekanaal ook na de crisis populair zal blijven. "Naar verwachting gaan gewenning, gemak en de hoge kwaliteit van het product zorgen voor herhaalbestellingen."

De export daalde volgens cijfers van Floridata sterk in zowel maart (-32 procent) als april (-38 procent). Sierteeltbedrijven zagen zich genoodzaakt op grote schaal bloemen te vernietigen. Inmiddels is sprake van een bescheiden herstel. In mei krabbelde de export weer op en in juni werd er zelfs meer uitgevoerd dan een jaar geleden. Tijdens de lockdown ging volgens Floridata een totale exportwaarde van vijfhonderd miljoen euro verloren.