Onlineverkopen houden bloemensector enigszins op de been

Onlineverkopen houden bloemensector enigszins op de been

De Nederlandse sierteeltsector kreeg door de coronacris een flinke klap, maar door een enorme groei van de onlinebestedingen bleef de omzet nog enigszins op peil. Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro.

Op een aantal dagen werd er via internet meer uitgegeven aan bloemen dan op Valentijnsdag of Moederdag. Zo bedroeg de stijging in maart 160 procent, in april 270 procent en in mei 130 procent. "Doordat de lockdown mensen ervan weerhield om bij elkaar op bezoek te gaan, was een bloemetje laten bezorgen een alternatief om iemand een cadeau te kunnen geven of een hart onder de riem te steken", aldus het rapport. ABN Amro verwacht dat het onlinekanaal ook na de crisis populair zal blijven. "Naar verwachting gaan gewenning, gemak en de hoge kwaliteit van het product zorgen voor herhaalbestellingen."

De export daalde volgens cijfers van Floridata sterk in zowel maart (-32 procent) als april (-38 procent). Sierteeltbedrijven zagen zich genoodzaakt op grote schaal bloemen te vernietigen. Inmiddels is sprake van een bescheiden herstel. In mei krabbelde de export weer op en in juni werd er zelfs meer uitgevoerd dan een jaar geleden. Tijdens de lockdown ging volgens Floridata een totale exportwaarde van vijfhonderd miljoen euro verloren.

Reacties

Bloemen houden van mensen, maar houden de kwekers ook van mensen? Bij de bloemenwinkels zijn de prijzen gestegen en sommige online verkopers hebben een kleiner assortiment dan voor de coronacrisis. Als je dan hoort dat er veel bloemen vernietigd zijn dan is dat geen goede beslissing geweest. De klant staat duidelijk niet centraal. En de bloemenhandel had veel meer mensen gelukkig kunnen maken in deze moeilijke tijd.

Geplaatst door Marianne Bakker op 2 juli 2020 om 09:22

Bovenstaande reactie is er duidelijk een van iemand die niet weet hoe het in elkaar zit. Ten eerste zijn er in het begin van de crisis enorm veel bloemen en bloeiende planten vernietigd, omdat de vraag volledig was weggevallen. Vervolgens zijn er diverse acties ontplooid waarin heel veel bloemen en planten zijn geschonken. (Vooral aan de zorg en aan de ouderen) Als een bloem geoogst wordt moet deze zo snel mogelijk verwerkt worden, bewaren kan dus niet. Weggeven is wel even leuk, maar is natuurlijk een slecht verdienmodel, en het is een concurrent van de bestaande verkoopkanalen, die ook proberen te overleven en wel voor de bloemen die ze op voorraad inkopen, moeten betalen. De volgende stap is dat kwekers de productie gaan beperken, minder aanplanten, temperatuur naar beneden brengen, knoppen eruit breken, takken inbuigen etc. In veel omliggende landen waren tuincentra en bloemenwinkels gesloten, maar online waren er wel nog mogelijkheden. Toen op enig moment tuincentra en bloemisten weer open mochten, moesten deze allemaal de voorraden weer op peil brengen. Veel van hen hadden alles in een eerder stadium weg moeten gooien. De vraag naar bloemen en planten explodeerde. De prijzen op de veilingen zijn veel hoger dan normaal voor heel veel bloemen en planten. dit wordt door 3 dingen veroorzaakt; 1. de sterk toegenomen vraag uit de markt. 2. Door minder aanvoer wegens productie beperkingen 3. Door zeer beperkte luchtvracht capaciteit komen er ook nog eens veel minder (vooral bloemen) uit Afrikaanse landen en Midden Amerika. Dus de klant staat mijns inziens nog steeds centraal maar een hogere inkoopprijs resulteert in een hogere verkoopprijs. Dat is gewoon vraag en aanbod.

Geplaatst door Martin Wubben op 3 juli 2020 om 08:01

Laatste nieuws









RetailTrends