Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Picnic en Boohoo.
Winnaar: Picnic
Picnic is een van de bedrijven die, hoe wrang ook, goed gedijen bij de coronacrisis. De onlinesuper zag het aantal bestellingen de afgelopen maanden in rap tempo stijgen en nam honderden nieuwe werknemers aan om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen. Al die nieuwe klanten leggen het bedrijf geen windeieren: Picnic stevent af op een jaaromzet van een half miljard euro, vertelt medeoprichter Michiel Muller deze week tijdens het Duitse retailcongres K5 Digital. De maandomzet nam het afgelopen halfjaar met ongeveer zestig procent toe, naar veertig miljoen euro. Eind vorig jaar lag de maandomzet nog rond de 25 miljoen euro. Als Picnic zijn nieuwe klanten weet vast te houden, ligt de onlinesuper op koers voor een jaaromzet van vijfhonderd miljoen euro. En die winstgevendheid? Die is ook in zicht. Misschien al over anderhalf jaar,...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Picnic en Boohoo.
Winnaar: Picnic
Picnic is een van de bedrijven die, hoe wrang ook, goed gedijen bij de coronacrisis. De onlinesuper zag het aantal bestellingen de afgelopen maanden in rap tempo stijgen en nam honderden nieuwe werknemers aan om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen. Al die nieuwe klanten leggen het bedrijf geen windeieren: Picnic stevent af op een jaaromzet van een half miljard euro, vertelt medeoprichter Michiel Muller deze week tijdens het Duitse retailcongres K5 Digital. De maandomzet nam het afgelopen halfjaar met ongeveer zestig procent toe, naar veertig miljoen euro. Eind vorig jaar lag de maandomzet nog rond de 25 miljoen euro. Als Picnic zijn nieuwe klanten weet vast te houden, ligt de onlinesuper op koers voor een jaaromzet van vijfhonderd miljoen euro. En die winstgevendheid? Die is ook in zicht. Misschien al over anderhalf jaar, liet Muller eerder weten aan RetailTrends.
Verliezer: Boohoo
Dwangarbeid, mensenhandel en zelfs 'moderne slavernij': de beschuldigingen die fastfashionmerk Boohoo aan zijn broek heeft hangen, zijn niet mals. Het bedrijf kwam onder vuur te liggen na een reportage in de Britse krant The Times, waarin de situatie in de fabrieken van Boohoo's leveranciers onder de loep werd gelegd. Wat bleek? Werknemers in een fabriek in Leicester krijgen niet meer dan 3,50 pond (bijna vier euro) per uur betaald. Ook zou het personeel niet of nauwelijks beschermd worden tegen de mogelijke verspreiding van het coronavirus en worden werknemers met klachten gedwongen om te werken. Boohoo zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de situatie in de fabrieken, maar deze wel grondig te onderzoeken en indien nodig banden met leveranciers te zullen breken. Het Britse kledingmerk kan maar beter haast maken: totdat alle misstanden zijn uitgesloten of opgelost, verbannen Zalando, Asos en Next alle kleding van het merk van hun platform.