Iets meer dan de helft van de Nederlandse consumenten maakt zich zorgen over de coronacrisis en durft daarom (nog) niet te consumeren zoals ze dat gewend waren. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar. Wereldwijd ligt het percentage bezorgde consumenten op bijna zeventig procent.

Met - om precies te zijn - 55 procent (tegenover 69 procent wereldwijd) zijn er relatief weinig Nederlanders die zich zorgen maken over het virus en hun fysieke welzijn. Toch gaat het nog steeds om meer dan de helft van de Nederlandse consumenten, wat volgens Kantar een grote rem zet op het economisch herstel. 

Wereldwijd denkt bijna de helft (46 procent) van de mensen dat het nog wel even gaat duren voordat ze hun 'oude' consumentengedrag weer zullen oppakken. Voor Nederland is dat 34 procent. 36 procent verwacht zijn oude consumptiepatroon volledig te hervatten zodra de coronaregels worden opgeheven, tegenover een kwart wereldwijd.

De voornaamste reden om minder te winkelen is geldbesparing (28 procent). Ook zorgen de coronamaatregelen dat 'funshoppen' er niet meer bij is. Winkelen zou vaker gevoelens van irritatie en ongemak oproepen, bijvoorbeeld omdat anderen geen afstand houden. Veel consumenten stellen het shoppen uit, gaan alleen voor noodzakelijke producten of bezoeken eerder een webshop.