Rituals legt zijn focus in de Verenigde Staten meer op onlineverkoop en sluit een aantal winkels. Dat vertelt ceo en oprichter Raymond Cloosterman in gesprek met RetailTrends.

Rituals lanceert in 2021 een digital first strategie, waarbij e-commerce meer centraal komt te staan. “De Amerikaanse markt zit heel anders in elkaar dan Europa”, stelt Cloosterman. “Consumenten zijn meer digitaal ingesteld en ontdekken merken ook sneller digitaal. Daarnaast hebben we een aantal kansen gekregen bij nieuwe online partners waarop we ons willen focussen.”

Voor de fysieke winkels die openblijven ziet hij een meer ondersteunende rol. Het assortiment in dit kanaal wordt flink ingeperkt, waardoor onder meer de kosten in de logistieke keten moeten dalen. “We zien dat we ook met de helft van het aantal sku’s mooie winkels kunnen maken. In een land dat ons nog niet zo goed kent, kunnen we daarmee de eerste jaren prima vooruit.” 

Rituals opende in 2018 zijn eerste winkels in de Verenigde Staten. Inmiddels bestaat het winkelbestand uit 22 locaties aan zowel de Oost- als Westkust. Daarvan gaan er ‘een paar’ op slot, aldus Cloosterman. Mede door de coronacrisis is de Verenigde Staten een lastige markt voor het cosmeticamerk. “Als ik er nu opnieuw kon beginnen, zou ik waarschijnlijk even wachten.” 

Raymond Cloosterman is een van de keynotes op RetailTrends Live! op 10 september in het DeLamar Theater in Amsterdam. Op dit event delen (inter)nationale topretailers en -merken hun visie, worden live geïnterviewd en inspireren de bezoekers met hun belangrijkste retaillessen. Kijk hier voor meer informatie en tickets.