Rituals gooit het in VS over andere boeg

Rituals gooit het in VS over andere boeg

Rituals legt zijn focus in de Verenigde Staten meer op onlineverkoop en sluit een aantal winkels. Dat vertelt ceo en oprichter Raymond Cloosterman in gesprek met RetailTrends.

Rituals lanceert in 2021 een digital first strategie, waarbij e-commerce meer centraal komt te staan. “De Amerikaanse markt zit heel anders in elkaar dan Europa”, stelt Cloosterman. “Consumenten zijn meer digitaal ingesteld en ontdekken merken ook sneller digitaal. Daarnaast hebben we een aantal kansen gekregen bij nieuwe online partners waarop we ons willen focussen.”

Voor de fysieke winkels die openblijven ziet hij een meer ondersteunende rol. Het assortiment in dit kanaal wordt flink ingeperkt, waardoor onder meer de kosten in de logistieke keten moeten dalen. “We zien dat we ook met de helft van het aantal sku’s mooie winkels kunnen maken. In een land dat ons nog niet zo goed kent, kunnen we daarmee de eerste jaren prima vooruit.” 

Rituals opende in 2018 zijn eerste winkels in de Verenigde Staten. Inmiddels bestaat het winkelbestand uit 22 locaties aan zowel de Oost- als Westkust. Daarvan gaan er ‘een paar’ op slot, aldus Cloosterman. Mede door de coronacrisis is de Verenigde Staten een lastige markt voor het cosmeticamerk. “Als ik er nu opnieuw kon beginnen, zou ik waarschijnlijk even wachten.” 

Raymond Cloosterman is een van de keynotes op RetailTrends Live! op 10 september in het DeLamar Theater in Amsterdam. Op dit event delen (inter)nationale topretailers en -merken hun visie, worden live geïnterviewd en inspireren de bezoekers met hun belangrijkste retaillessen. Kijk hier voor meer informatie en tickets.

Reacties

Wat mij is opgevallen in de Amerikaanse winkels, is dat het Rituals concept 1 op 1 is doorgetrokken naar de VS, terwijl het merk hier nog totaal onbekend is. 22 locaties stelt natuurlijk niks voor, een stad als New York heeft al meer dan 8 miljoen inwoners.

De huur ligt in de meeste Amerikaanse steden flink hoger dan bijvoorbeeld in Nederland en de Rituals producten zijn er te goedkoop, zeker in vergelijking met de standaard hogere prijzen voor merkshampoo's en doucheproducten, waardoor het een premium beleving mist, die hier in Europa wel aanwezig is.

Er is nog veel werk aan de winkel in de VS. Een kleiner assortiment kan zeker werken, maar ik zou ook kijken naar meerdere kleinere winkels en meer shop in shops, zodat er meer visibiliteit ontstaat.

Geplaatst door Seb Seb op 23 juli 2020 om 10:30

Uitstekend management, uniek concept, sterk merk, goede strategie, internationale focus en strakke uitvoering bewijst altijd zijn waarde. Hollandse parel om trots op te zijn. Goed bezig, ga zo door. Proficiat!

Geplaatst door Edzo Struif op 23 juli 2020 om 10:37

Laatste nieuws









RetailTrends