Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Cowboy en Wibra.
Winnaar: Cowboy
E-bikes zijn niet aan te slepen. De verkoop van elektrische fietsen zit al jaren in de lift (vorig jaar gingen er in Nederland 420 duizend over de toonbank, goed voor een omzet van 868 miljoen euro), maar door de coronacrisis is het helemaal een gekkenhuis. Fietswinkel.nl heeft de gewone fiets vaarwel gezegd, Stella blijft maar winkels openen en ook V&D en HEMA richten hun pijlen op de e-bike. Het Belgische Cowboy, in 2017 opgericht en door zijn coole fietsen een concurrent van het Nederlandse VanMoof, zag de verkopen verdrievoudigen. En het groeigeld stroomt daar binnen. Haalde het bedrijf twee jaar geleden al tien miljoen op voor uitbreiding buiten België (onder meer naar Nederland), begin dit jaar kwam er via crowdfunding nog eens 4,5 miljoen bij. En het kan niet op: deze week kreeg Cowboy er maar liefst 23 miljoen bij dankzij diverse fondsen. Met de nieuwe zak...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Cowboy en Wibra.
Winnaar: Cowboy
E-bikes zijn niet aan te slepen. De verkoop van elektrische fietsen zit al jaren in de lift (vorig jaar gingen er in Nederland 420 duizend over de toonbank, goed voor een omzet van 868 miljoen euro), maar door de coronacrisis is het helemaal een gekkenhuis. Fietswinkel.nl heeft de gewone fiets vaarwel gezegd, Stella blijft maar winkels openen en ook V&D en HEMA richten hun pijlen op de e-bike. Het Belgische Cowboy, in 2017 opgericht en door zijn coole fietsen een concurrent van het Nederlandse VanMoof, zag de verkopen verdrievoudigen. En het groeigeld stroomt daar binnen. Haalde het bedrijf twee jaar geleden al tien miljoen op voor uitbreiding buiten België (onder meer naar Nederland), begin dit jaar kwam er via crowdfunding nog eens 4,5 miljoen bij. En het kan niet op: deze week kreeg Cowboy er maar liefst 23 miljoen bij dankzij diverse fondsen. Met de nieuwe zak geld, onder meer van de Fiat-familie Agnelli, wil Cowboy ruim dertig mensen aannemen. Ook wil het merk de productie opschalen en de testrit- en mobiele onderhoudsnetwerken in Europa verder uitbreiden.
Verliezer: Wibra
En dan minder positief nieuws uit België. Het gaat daar al jaren niet goed met de winkels van Wibra. De discounter kan er moeilijk opboksen tegen ketens als Primark en Action. Ook spreekt Wibra van hoge arbeidskosten en een moeilijk economisch klimaat. Wibra nam vorig jaar 'verscheidene herstelmaatregelen' om de 'organisatorische en commerciële slagkracht in België te verbeteren'. Dankzij deze ingrepen krabbelde Wibra het laatste halfjaar op, maar toen dook het coronavirus op. En dat betekende in België dat op de last van de overheid alle 81 winkels de deuren moesten sluiten. Twee maanden lang. Terwijl de huur gewoon doorliep. De verliezen werden traditioneel opgevangen door de andere activiteiten van de groep (in Nederland gaat het volgens Wibra prima), maar nu is het mooi geweest. "De verliezen en de opgebouwde schuldenlast maken de Belgische situatie onhoudbaar." Wibra vraagt de rechtbank om bescherming tegen zijn schuldeisers. Het bedrijf hoopt met een reddingsplan een 'substantieel deel' van de winkels te redden.