Vakbond ACV Puls heeft weinig hoop dat Wibra het in België gaat redden. "Ik vrees dat het einde verhaal is", zegt vakbondsman Pol Schats tegen RetailNews.

Wibra vroeg twee weken geleden bescherming tegen schuldeisers aan in België. De keten is daar al jaren verlieslatend. Door de coronacrisis moesten de winkels twee maanden dichtblijven en dat bleek de druppel die de emmer deed overlopen. De tekorten werden tot nu toe steeds opgevangen door de Nederlandse activiteiten, maar dat kan volgens Wibra niet langer. "De verliezen en de opgebouwde schuldenlast maken de Belgische situatie onhoudbaar." Met een reddingsplan zou een 'substantieel deel' van de 81 winkels moeten worden gered. Wibra zegt zelf met een deel door te willen en probeert daarnaast winkels te verkopen. 

Schats zegt dat sommige vertegenwoordigers van Wibra tijdens bezoeken aan winkels hebben gezegd dat de keten de helft van de vestigingen wil behouden. Anderen noemden geen aantallen. Hij wil donderdag tijdens de ondernemingsraad horen wat Wibra nou precies van plan is. Hoe dan ook ziet hij het zeer somber in. "Als je tachtig winkels niet op de rails kunt houden, waarom zou dat dan wel lukken met de helft?" En de kans dat een partij de huurcontracten van HEMA wil overnemen, acht hij ook gering. Het is niet alleen een lastige tijd voor de retail, maar hij wijst ook op de veelal weinig aantrekkelijke locaties van de Wibra-winkels.

De vakbondsman volgt Wibra al tien jaar. "Ik zag daar al lang de bui hangen." Volgens Schats kon Wibra niet opboksen tegen ketens als Zeeman, Action en Primark. Hij noemt het schrijnend dat medewerkers hem vertellen dat jaar na jaar geprobeerd werd oude, onverkochte artikelen alsnog te slijten. "Bijvoorbeeld kerstmateriaal van tien jaar oud. En dan overdrijf ik niet. Dat je denkt dat je dat nog te gelde kunt maken in plaats van het naar de stort te brengen."

Verder was de keten volgens hem niet in staat om producten die goed liepen, zoals op het gebied van textiel, massaal bij te bestellen. "Ze waren snel door de voorraad heen. Ze konden niet inspelen op de vraag van de klant. Mensen zoeken dan andere kanalen en haken af bij Wibra." Bij Wibra in België, inclusief het hoofkantoor in Temse, werken zo'n 450 mensen. In de winkels snijden in het personeel is in elk geval geen oplossing, zegt Schats. "Daar lopen ze al jaren op hun tandvlees. Ze hebben daar een minimumbezetting om de winkels open te kunnen houden van maandag tot en met zondag. Daar valt niet meer te beknibbelen."

Wibra-topman Bas Duijsens was nog niet bereikbaar voor commentaar.