Sacha heeft in Nederland ongeveer 30 filialen. Daarvan wordt 80 procent nu gesloten. ‘De focus gaat op online’, aldus een woordvoerder. Is Sacha wel geschikt als voornamelijk online merk of leunt het toch ook op zijn fysieke winkels?
Sacha werd in 1909 opgericht door Bert Termeer en is ruim 100 jaar later nog altijd in handen van de familie. Begonnen als kleinschalige schoenenfabriek groeide het merk langzaam uit tot schoenenretailer. Sacha werd officieel geboren onder de hoede van de tweede generatie van de familie. Bert en Paul, zonen van de oprichter, waren verantwoordelijk voor de opening onder de huidige naam in de jaren ’70.
Nieuwe strategie
De kleine retailer van toen is inmiddels actief in 5 landen met zijn webshop. In Nederland, België en Luxemburg heeft het bedrijf zijn fysieke winkels, in Duitsland en Frankrijk bestaat het bedrijf online. Het hoofdkantoor is gevestigd in Den Bosch. Ward Termeer is de ceo van het bedrijf. Hij is de vierde generatie van de familie. Onder hem wordt nu de strategische keuze gemaakt om met het merk te focussen op online en daarbij dus 80 procent van de...
Sacha heeft in Nederland ongeveer 30 filialen. Daarvan wordt 80 procent nu gesloten. ‘De focus gaat op online’, aldus een woordvoerder. Is Sacha wel geschikt als voornamelijk online merk of leunt het toch ook op zijn fysieke winkels?
Sacha werd in 1909 opgericht door Bert Termeer en is ruim 100 jaar later nog altijd in handen van de familie. Begonnen als kleinschalige schoenenfabriek groeide het merk langzaam uit tot schoenenretailer. Sacha werd officieel geboren onder de hoede van de tweede generatie van de familie. Bert en Paul, zonen van de oprichter, waren verantwoordelijk voor de opening onder de huidige naam in de jaren ’70.
Nieuwe strategie
De kleine retailer van toen is inmiddels actief in 5 landen met zijn webshop. In Nederland, België en Luxemburg heeft het bedrijf zijn fysieke winkels, in Duitsland en Frankrijk bestaat het bedrijf online. Het hoofdkantoor is gevestigd in Den Bosch. Ward Termeer is de ceo van het bedrijf. Hij is de vierde generatie van de familie. Onder hem wordt nu de strategische keuze gemaakt om met het merk te focussen op online en daarbij dus 80 procent van de fysieke winkels te sluiten.
“Een dappere keuze”, noemt Frank Quix, directeur Q&A Retail het. “Het is de basis van de Termeer Groep (zie kader red.), dus het is echt in eigen vlees snijden. Het is een zwaarwegende keuze voor de hele groep en zal ook veel impact hebben.” Quix stelt daarbij wel dat het management weinig andere keuze had. “Het is geen vlucht vooruit. Ze noemen het wel een strategische keuze, maar door blijven gaan op deze manier is ook geen optie. Het is een familiebedrijf waar jarenlang in is geïnvesteerd. Die wil je ook niet zomaar kwijt.”
Schoenenbranche
Sacha is niet de enige schoenenretailer die het ogenschijnlijk moeilijk heeft. Uit gegevens van Locatus blijkt dat in de afgelopen 10 jaar het aantal fysieke schoenenzaken 40 procent daalde van 3.400 tot 2.000. “Er waren ook te veel schoenenwinkels”, zo stelt Quix. “Dus het normaliseert wel de markt, nu er zoveel verdwijnen. Maar ze hebben het ook lastig, door allerlei andere aspecten. Grote kledingwinkels als H&M en Zara zijn ook schoenen gaan verkopen. Dan is er ook nog de onlinemarkt die een deel van de omzet weghaalt. Het is op deze manier een moeilijke markt.”
Het lijkt er dus op dat branchevervaging de pure players voor een deel in de weg zit. Want de Nederlander is niet minder schoenen gaan dragen. Toch zit er in het sluiten van fysieke winkels een risico. Als het merk minder zichtbaar is in de winkelstraat, moet de consument actief op zoek naar het merk online. Is dat voor Sacha wel haalbaar?
Online
“Onmogelijk is het zeker niet”, zegt Quix. “Er zijn kleinere ketens met rond de 3 filialen die het prima redden in de markt. Daarbij blijven de fysieke winkels ook op plekken staan waar het merk het waarschijnlijk op dit moment goed doet. Dus dat helpt om er toch een boterham aan te kunnen verdienen.” Quix haalt daarbij als voorbeeld Coolcat aan. Ook dat merk verdween uit de winkelstraat, maar bestaat online nog steeds.
Toch heeft Quix wel zijn bedenkingen of het merk Sacha sterk genoeg is om alleen online door te gaan. Zijn vermoeden wordt bevestigd als je op het aantal zoekopdrachten kijkt binnen Google Trends. Met enkele pieken uitgezonderd, wordt het merk online veel minder gezocht dan concurrenten Ziengs, Nelson en Schuurman. Quix: “Het is belangrijk voor het merk om genoeg volume te blijven houden om de eigen productie in stand te houden. Van 30 naar 4 à 6 winkels is heel dun, maar als je zegt dat je een merk hebt, kan het zeker.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;