Wouter Torfs heeft geen interesse in de schoenenwinkels van Brantano, onderdeel van het omgevallen FNG. Dat zegt de topman van Schoenen Torfs in een gesprek met RetailTrends.

"We hebben tachtig winkels in België, we zitten op alle goede plaatsen", zegt Torfs. "Om er nu nog een keten of een pak winkels bij te nemen, waar je dan in moet investeren op een moment dat je eigen bedrijf het niet gemakkelijk heeft, zou niet verstandig zijn." De naam van Torfs viel in de Belgische media eerder een potentiële redder van FNG, maar daar is volgens hem nooit echt sprake van geweest. "Er werd gretig geschreven over een consortium van Vlaamse ondernemers, maar dat consortium heeft nooit bestaan." Het bleef bij verkennende gesprekken, één op één, met FNG-oprichter Dieter Penninckx voor een reddingsoperatie. "Maar die gesprekken zijn nooit geland. We zijn nooit gekomen tot een sluitend en concreet businessplan waarachter een duurzame financiering zat."

Schoenen Torfs heeft een lastige periode achter de rug. Tijdens de lockdown kwam er 22 miljoen euro minder binnen dan een jaar geleden. Torfs zag zich genoodzaakt 24 van de 700 medewerkers te ontslaan. Vooral in de stadscentra en overdekte winkelcentra als Wijnegem blijven de verkopen flink achter. Een geluk voor Torfs is dat verreweg de meeste winkels, zo’n 65, aan de rand van de stad liggen. Die doen het met een geringe omzetdaling van zo'n tien procent redelijk goed. Maar het is vooral de webshop die de schade beperkt. Het aandeel van online steeg tijdens de lockdown van zeventien naar ruim 30 procent van de omzet. En nog steeds wordt er veel online gekocht, zodat Torfs uiteindelijk alles bij elkaar 'een kleine min' verwacht.

Op RetailTrends spreekt Torfs verder onder meer over de concurrentie met de 'grote jongens', het geringe succes in Nederland en over beleving en service in de winkels.

Foto: Google StreetView