'Consument zit niet te wachten op winkelrobot'

'Consument zit niet te wachten op winkelrobot'

Nederlandse consumenten staan nog erg sceptisch tegenover het gebruik van robots in fysieke winkels. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow. "Consumenten verwachten een persoonlijke ervaring, maar ze willen daarbij zo min mogelijk geconfronteerd worden met techniek."

Dat zegt Inge Demoed, programmamanager bij ShoppingTomorrow. Uit het onderzoek blijkt dat acht procent van de Nederlandse consumenten weleens contact heeft gehad met een robot in een winkel. 62 procent zegt niet open te staan voor de hulp van een robot en de helft van de respondenten gelooft niet beter geholpen te kunnen worden door robots. Als er dan toch een robot moet komen, kan die volgens de meeste consumenten het beste worden ingezet voor het schoonmaken van de winkel, het vullen van de schappen en het geven van productinformatie.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat drie kwart van de consumenten over vijf jaar een gepersonaliseerde shopervaring hoopt te krijgen. Slechts de helft van de Nederlanders verwacht ook dat de gepersonaliseerde promoties en aanbevelingen tegen die tijd daadwerkelijk beschikbaar zijn. Vorig jaar was dat nog 62 procent. "Het lijkt er dus op dat consumenten minder vertrouwen hebben in de opkomst van personalisatie."

Bijna de helft (49 procent) van de consumenten voelt zicht niet prettig bij het delen van persoonlijke informatie met winkels. Iets meer dan een derde (35 procent) geeft aan een financiële tegemoetkoming te willen ontvangen in ruil voor het delen van data.

Van alle nieuwe technologieën zijn consumenten vooral te spreken over een lichaams- of voetscanner om de maat van een product te bepalen (83 procent is positief) en over virtual reality (80 procent).

Reacties 3


David Stomph 17 sep, 17:02

Ik kan mij nog het 8 uur journaal herinneren dat 100% van de Nederlands aangaf zich niet kon voorstellen ooit een mobiele telefoon te kopen of er mee rond te gaan lopen ;-)

Er zal ooit iemand gezegd hebben tegen de kijkshop dat een winkel zonder personeel kansloos was.


Gerard Kamphuis 17 sep, 16:02

Teleurstellende ontwikkeling dit


Joost Kriek 17 sep, 15:54

Tussen erg vinden en het accepteren wanneer de consument de prijs/kwaliteit verhouding goed vind zit nog een heel verschil. Veel consumenten vinden het ook vreselijk om in het Engels aangesproken te worden in winkels zoals Primark en Zara en toch koopt men er massaal. Robots zullen ook een kwestie van tijd zijn.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!