Curatoren: omstreden of niet, Rozenboom had beste bod op FNG

Curatoren: omstreden of niet, Rozenboom had beste bod op FNG

Martijn Rozenboom mag dan omstreden zijn, hij had gewoonweg het beste bod op FNG. Dat zeggen de twee curatoren die de doorstart voor de modegroep realiseerden tegen het FD.

"Natuurlijk houd je rekening met reputaties rondom partijen", zegt curator Kees van de Meent tegen de krant. "Maar als curator heb je de wettelijke taak om zoveel mogelijk geld te verzamelen voor zo veel mogelijk schuldeisers. En dit is iemand die een substantieel bedrag heeft geboden en betaald."

Rozenboom was de enige met een geschikt bod, zegt Van de Meent. "Het bedrag dat hij bood was hoger dan de opbrengst als we alleen de voorraden hadden uitverkocht. Hij kon de koopsom in een keer betalen en heeft de steun van het management. In de gegeven omstandigheden was dit dus het best haalbare resultaat."

Volgens het FD was Rozenboom betrokken bij tientallen overnames van probleembedrijven. In de meeste gevallen liep het slecht af. Hij maakte veel vijanden bij bedrijven die hij opkocht, blijkt uit een rondgang langs tien betrokkenen. Ze doen allemaal anoniem hun verhaal. "Rozenboom heeft zeker dertig faillissementen op zijn naam staan", vertelt een voormalige zakenpartner. "Geen enkel bedrijf is ooit gezond doorgestart. Soms bestaat de naam nog, maar niet dankzij hem." Het zou Rozenboom alleen te doen zijn om het verkopen van de voorraden. 

Rozenboom verdedigt zich in de krant. Volgens hem waren sommige bedrijven inderdaad niet meer levensvatbaar, om verschillende redenen, maar zijn andere er nog. Er zou niks mis zijn met zijn werkwijze. "Ik wil geen bedrijf besturen, dat klopt. Als ik iets koop voor een euro en ik verkoop het door voor twee euro: wat doe ik dan verkeerd?" Hij zegt serieuze plannen te hebben met FNG. "Het is de vraag of we alles op tijd op de rit krijgen, maar ik ben er positief over dat het met dit management gaat lukken om het bedrijf overeind te houden."

Reacties 4


Machiel R 18 sep, 16:19

Volgens de wet uit 1893 heeft van de Meent gelijk en gaat het alleen om de poen. De wereld is in de tussentijd wel iets veranderd en zelfs de Hoge Raad heeft gezegd: De curator behoort bij het nemen van zijn beslissingen ook rekening te houden met maatschappelijke belangen (arrest Leidsche Wolspinnerij). Het belang van de werknemers voor de poen stellen is dus zeker niet fout. Maar ja, de mensen achter FNG blijken ook niet helemaal zuiver te hebben gehandeld, past iemand met een twijfelachtige reputatie goed bij. Spijtig voor de medewerkers.


Bianca van der Greef 18 sep, 15:04

Ik heb een overname door Martijn Rozenboom meegemaakt. Hierbij heeft hij geen enkele poging gedaan het bedrijf serieus door te starten. Hij zette meteen een uitverkoop van de voorraden in en twee maanden later werd alles opgedoekt. En dat was van het begin af aan het plan, ook getuige alle overgenomen medewerkers die allemaal een contract voor twee maanden kregen, wat juridisch gezien niet eens kon.


Herman Drijver 18 sep, 14:17

Ja, dit gaat natuurlijk niet lang duren. Het recept is bekend en het management werkt er kinderlijk braaf aan mee totdat ook die erachter komen dat niet alle rekeningen betaald gaan worden. Ben benieuwd hoe een goede curator straks naar het handelen gaat kijken van de heer Rozenboom en dit management. Lijkt me dat als dit weer fout gaat er toch echt koppen moeten gaan rollen bij de rechter.


Herman van Wissen 18 sep, 12:35

Er bestaat kennelijk geen ethiek bij de curatoren? Met 30 faillisementen op zijn kerfstok koopt Rozenboom FNG met geld wat hij verdient heeft over de ruggen van andere ondernemers. Hoeveel gezinnen heeft hij al tot wanhoop gedreven en hoeveel gaan er nog volgen? Noemen wij dit ondernemerschap? De curator gaat voor het beste resultaat! Ja het beste resultaat voor de curator maar niet voor de medewerkers van de retail formules. Die staan straks opnieuw op straat en Martijn Rozenboom heeft zijn zakken gevuld.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!