Veel Nederlandse discounters profiteren van de coronacrisis. Action, Zeeman en Big Bazar zagen hun omzet tot nu toe met ruim tien procent groeien, blijkt uit een rondgang van het FD.

Net als tijdens voorgaande crises letten consumenten meer op hun uitgaven en geven ze de voorkeur aan voordelige artikelen. Uit recent onderzoek van McKinsey blijkt dat consumenten van over de hele wereld verwachten minder geld uit te geven in alle categorieën, behalve aan voedsel. “Dat verwacht ik ook”, zegt retailexpert Frank Quix tegen de krant. “Maar het succes van budgetketens zal nu scherper uitgesplitst zijn.”

Niet alle discountformules profiteren deze keer; waar de buurtwinkels goede zaken doen, hebben filialen in stadscentra het juist moeilijk. In grote steden lag de behaalde omzet onder winkeliers eind oktober gemiddeld vijftig procent lager ten opzichte van vorig jaar, bleek eerder uit cijfers van INretail. Zo heeft bijvoorbeeld de Ierse discounter Primark, dat op A-locaties zit in twintig Nederlandse steden, zwaar te lijden onder de terugloop van bezoekers en de afwezigheid van een webshop. 

Ook op de locaties van de Chinese koopjesketen Miniso, eigendom van Michiel Witteveen, ligt het aantal bezoekers op de helft van het normale niveau. “Dat remt onze plannen met Miniso”, vertelt Witteveen, die met Miniso onder meer een filiaal in het Utrechtse Hoog Catharijne heeft. “Dit jaar wilden we tien filialen openen. Het zijn er drie geworden. En volgend jaar gaan we een stuk minder tempo maken.” 

De Blokker-eigenaar ziet de 160 winkels van zijn andere discountketen Big Bazar op den duur volledig uit de stadscentra wegtrekken. “Die verschuiving was al ingezet, maar door de extreme daling van het aantal voorbijgangers in standscentra gaat het nu nog sneller.”