Nu de non-foodwinkels dicht zijn, moeten supermarkten niet gaan stunten met aanbiedingen of het non-foodassortiment gaan uitbreiden. Dat vindt INretail, de brancheorganisatie voor non-foodwinkels.

INretail vreest dat de sluiting desastreus uitpakt voor de sector. De brancheorganisatie zegt te beseffen dat de enorme stijging van het aantal coronabesmettingen om extra maatregelen vraagt, maar dat zou intelligenter kunnen. "Nu komen een half miljoen medewerkers thuis te zitten. Consumenten kunnen alleen nog online aankopen doen, terwijl de maximale capaciteit van webshops is bereikt. Het is essentieel dat click & collect voor alle winkels mogelijk wordt." Premier Rutte noemde in zijn toespraak alleen de bouwmarkten waar vooraf bestelde artikelen kunnen worden opgehaald.

INretail gaat de perspectieven voor ondernemers in kaart brengen. "Dat de overheid met een passend maatregelenpakket over de brug moet komen nu de situatie zo dramatisch is gewijzigd, is overduidelijk." INretail-directeur Jan Meerman riep daar maandag voordat de sluiting officieel bekend werd gemaakt ook al toe op.

Intussen merkt onlinesupermarkt Picnic dat het al drukker wordt. Voor sommige artikelen stelt het bedrijf daarom een maximumaantal in. "Dan moet je denken aan wc-papier, sommige alcoholsoorten, pastaverpakkingen, paracetamol", zegt topman Michiel Muller tegen het AD. "Ook de zaken die in maart veel werden ingeslagen. Maar de limieten zijn best ruim dus je kunt voor ruim een week inkopen."