Winkelleegstand baart ACM zorgen

Winkelleegstand baart ACM zorgen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt zich zorgen over de aantrekkelijkheid van winkelgebieden. De kartelwaakhond denkt dat ook na de coronacrisis meer mensen online hun inkopen doen, met leegstand tot gevolg. De ACM begint daarom een verkennend onderzoek.

"Naar verwachting nemen bezoekersaantallen en omzet van fysieke winkels af en zal de leegstand in winkelgebieden toenemen", zegt de ACM in zijn agenda voor 2021. "Dat heeft een negatief effect op de aantrekkelijkheid van winkelgebieden en de winkels. De ACM onderzoekt hoe zij kan bijdragen aan het oplossen van deze problematiek."

Als leveranciers willen samenwerken om een levendige winkelstraat in stand te houden, zou dat op concurrentieregels kunnen stuiten. De ACM wil dan zoeken naar mogelijkheden om te helpen, zegt bestuursvoorzitter Martijn Snoep tegen het FD.

Reacties 5


Joost Kriek 14 jan, 12:15

Realistische huren lost dit probleem zo op. Door de opkomst van online zijn de bezoekersaantallen afgenomen maar de huren bleven stijgen. Dat kon nooit lang goed gaan.


Arie Feenstra 14 jan, 12:18

Sommige dingen zijn te sturen, maar het verwende consumentengedrag is m.i. bijna niet te sturen. Kleine winkelcentra zullen verdwijnen, omdat vastgoed en vaste lasten te hoog worden voor kleine ondernemingen. Steeds meer consumenten zullen gaan voor het gemak, en voor de laagste prijs. Wat overblijft is grote winkelcentra met discount en hoog segment.
Kijk naar landen als Amerika, daar zijn ook alle kleine retailers voor zover ze geen eigen vastgoed hebben al verdwenen uit de kleinere steden.
Wil je sturen en behouden, dan zul je internetaankopen moeten belasten te beginnen met vervoersbelasting, en zal er een wettelijke max moeten worden vastgesteld voor huurprijzen in de vastgoed sector, maar dat zal een utopie blijken.


Reinder Koornstra 14 jan, 12:23

Ook het ACM spant het paard weer áchter de wagen! Leegstand is niet de oorzaak van de verloedering van veel stadscentra, het is er het gevolg van! Voor oude pre-internet retail formules is al 10 jaar geen toekomst, met of zonder webshop, en dat wordt in deze Corona tijd wel duidelijk! En gemeenten denken mét het ACM dat het maken van retailbeleid te maken heeft met de winsten van vastgoed eigenaren!
Zo kunnen we wachten op nóg meer ellende in retailland!


Olaf Busch 14 jan, 13:40

Zoals met alles is het succes of het drama een resultante van meerdere variabelen: consumentengedrag, ondernemerschap, technologie, huurprijzen, posities van banken en beleggers, locatie, cultuur. En ondanks de disrupties waarvan we weten waar die door worden ingezet kan het wel degelijk zin hebben te draaien aan de andere knoppen zoals huurprijzen, zoals etc.


Will Go 15 jan, 09:35

Prima aanleiding om de huur grotendeels afhankelijk te maken van gemeten traffic per periode in het centrum/straat waar de ondernemer zich heeft gevestigd. Maak het dan mooi door per week te rapporteren aan de huurder hoe de factuur voor de huur zich voor die maand ontwikkeld. Het is allemaal niet zo moeilijk, het vergt gewoon een beetje anders willen denken en de techniek die er al is er voor in te zetten.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!