Click & collect van start, terStal doet niet mee

Click & collect van start, terStal doet niet mee

Niet-essentiële winkels mogen vanaf vandaag starten met click & collect. Modeketen terStal maakt van de mogelijkheid geen gebruik. "Het is een farce, ik laat mijn medewerkers niet in de vrieskou staan voor maximaal twee procent meer omzet", aldus eigenaar Niek Gloudemans tegen Tubantia.

Volgens Gloudemans is het krom dat klanten elkaar in de supermarkt 'voor de sokken lopen' en hij met 5 graden vorst een tafeltje voor de ingang van de winkel moet zetten. "Voorlopig niet. We gaan er pas beperkt mee beginnen als het weer beter is. INretail vierde deze stap als een overwinning. Belachelijk, het is nog minder dan een doekje voor het bloeden."

Door de coronacrisis verwacht terStal over 2020 een omzetverlies van zeventien procent. En hoewel de online-omzet dit jaar stijgt - van tien naar 25 procent - compenseert dat niet het verlies dat de modeketen lijdt door de winkelsluitingen. Doordat terStal meer dan 250 werknemers telt, krijgt de retailer maximaal 600 duizend euro per kwartaal. Dat is omgerekend 900 euro per winkel. "De gemiddelde vaste lasten van een terStal-winkel bedragen al gauw 30 duizend euro per kwartaal", stelt Gloudemans. 

Beluister hier de RetailTrends-podcast met de eigenaar van terStal.

Reacties 7


Hugo de Boer 10 feb, 20:37

Doordat er onderwerpen door elkaar worden gehaald, wordt er een hoop onzin gezegd over click&collect.

Feit 1: De niet essentiële winkels zitten nu eenmaal tijdelijk dicht. Dat vindt niemand leuk en is een aparte discussie.
Feit 2: Zolang de niet essentiële winkels dicht zitten, is voor een aantal van hen click&collect een optie om tenminste een deel van het omzetverlies te reduceren.

Met dit in het achterhoofd, heeft click&collect helemaal niets te maken met hoeveel steun je van de overheid krijgt en/of je nu een kleine winkel met weinig huur of een grote keten met veel huur bent.

- De huur zijn vaste lasten. Die heb je al je click&collect aanbiedt, net zoals wanneer je die optie niet aanbiedt.
- Een deel van je personeelskosten heb je ook sowieso, met of zonder click&collect (tenzij je 100% van je personeel op een nul-uren contract hebt staan, maar dan moet jezelf afvragen wat voor een hork je was voor de crisis....)
- Andere vaste laste lasten zoals verzekeringen etc. lopen ook door (dat is het principe van vaste lasten...)

Dus om te kijken of click&collect loont, moet je alleen naar de additionele kosten kijken, zoals:
- Indien je dat nog niet had: de kosten voor het opzetten van een webshop, of orderplatform
- Wat extra energie, omdat je collect punt waarschijnlijk bij je voordeur staat en de deur daarom open staat
- Verpakkingskosten
- Het eenmalig inrichten van het afhaalpunt (maar een tafel hebben de meeste ondernemers wel, een kuchscherm had je al bij je kassa of balie, die moet je alleen even ergens anders ophangen en je moet je pinapparaat verplaatsen als er ter plekke betaald wordt)

Dit zet je af tegen de tegen het deel van de omzet wat je nu alsnog wel maakt en de tevredenheid van de klant die ziet dat je er het beste van probeert te maken, terwijl de buurman van Ter Stal de moeite niet neemt om de vaste klanten van dienst te zijn. (een investering in toekomstige omzet)

En dan zul je zien dat het voor het merendeel wel loont.

De doemdenkers zetten alleen hun volledige omzet af tegen de slechts gedeeltelijke omzet die je nu met deze optie kunt maken en besluiten daarom maar om helemaal niets te doen en dat is kortzichtig.

Uiteraard moet het doel zijn om weer normaal open te kunnen, maar wetende dat dit helaas nog niet kan is het op het moment de minste slechte van de beschikbare opties.


Herman van Wissen 10 feb, 16:22

Door alle grote problemen kijk je over de kleine!. In een van de beste winkelstraten in Den Haag, de Fred, zijn winkels nauwelijks bereikbaar. Ondernemers zetten wel een bord buiten maar je kan er niet fatsoenlijk naar binnen. Winkeliersverenigingen zouden dit samen moeten doen. Albert Heijn en Jumbo hebben er kennelijk ook geen tijd voor. Laat zien dat klanten welkom zijn en veeg je straatje schoon!


Leonard Van Liere 10 feb, 14:59

Laar mijnheer Gloudemans toch lekker dichtblijven niemand heeft ooit geroepen dat deze kleine heropening “de oplossing” is. Zeker geen doekje voor het bloeden. Dit is een mogelijkheid om weer iets te ondernemen, zeker niet geschikt voor iedere ondernemer. Jammer dat mensen zoals Gloudemans niet verder kijken dan hun neus lang is. In nood leert men zijn vrienden kennen. Slechte beurt voor Ter Stal. Ach verwijzen naar de supermarkten hoe onnozel kun je zijn. Weet Gloudemans een oplossing ? Supermarkten dicht? Corona wèg dat is de oplossing, hoe eerder hoe liever dus geen groepsvorming, 1,5 meter en vaccineren . Wordt het toch Zalando?


John W 10 feb, 14:09

Chick& collect is een optie voor kleine winkeltjes zonder al te veel huur. Misschien willen hun vaste klanten hun steunen en het is fijn contact te houden met je vaste klantenkring maar voor bedrijven met hoge vaste lasten doet dit niks. Dat media en politiek dit brachten als een soort van ‘opening’ geeft aan dat zede ballen verstand van retail hebben.


Jeroen L 10 feb, 13:09

@ Peter: volgens mij klopt je berekening niet helemaal. 600.000 vergoeding per kwartaal gedeeld door 220 winkels is 2727 euro per winkel/per kwartaal. 2727 gedeeld door 3 maanden = 909 euro per maand per winkel. Dat is dus vrijwel niets.

Daarnaast is die omzet verlies van 17% over 2020. Daarvan zijn dus 2 weken winkelsluiting in 2020. Over 2021 zal dit verlies veel hoger zijn dan 17% aangezien de retailer al bijna 3 maanden van 2021 dichtzit.

Het wordt echt hoog tijd dat de winkels weer open gaan voordat we straks lege winkelstraten hebben!!


peter rl 10 feb, 12:53

600 duizend euro is toch echt veel meer dan 900 euro per winkel als je 200 winkels hebt. Bovendien mag ie echt in zijn handjes wrijven met 17% omzet verlies. Als je het dan niet fluitend redt zou het wel heel raar zijn.

Hier komt ook nog bij dat dit bedrijf als ik de persberichten mag geloven ongeveer 1 miljoen winst maakt in een jaar. Als je dan 17% omzetverlies hebt waarmee je makkelijk moet kunen bijsturen zonder al te veel winstverlies EN dan ook nog 6 ton per kwartaal steun kan krijgen dan zal dit het meest winstgevende jaar ooit zijn voor ze.


Nico van Galen Last 10 feb, 12:14

Ik denk dat Inretail veel teveel heeft ingezet dat de retailers ook hun klanten mogen bedienen met een ophaal service . En de regering heeft gedacht we geven ze dit dan is de storm van deze zijde geluwd. De ondernemers hebben hier helemaal niks aan. Er had ingezet moeten worden op opening van winkels met beperkingen bv 1 klant per 10-20 m2.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!