'Dertig procent non-foodwinkels verdwijnt na corona'

Zo'n dertig procent van de non-foodwinkels zal na de coronacrisis verdwijnen. Dat voorspelt de Retailagenda, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, op basis van onderzoek onder consumenten, retailers (grootwinkelbedrijven en mkb), vastgoedorganisaties en gemeenten.

Hoe langer winkels dicht blijven, hoe meer er sluiten. De grootwinkelbedrijven spraken in januari/februari de verwachting uit dat vijftien tot dertig procent van de non-foodwinkels zal verdwijnen als ze begin maart open zouden mogen. Inmiddels is duidelijk dat de winkels langer dicht blijven. In de branches mode, sport en schoenen kan het oplopen tot veertig procent, denken de grootwinkelbedrijven.

Vastgoedeigenaren schatten dat tien tot dertig procent van hun winkels zal sluiten. Als winkels pas begin april open mogen, verwacht veertig procent van de gemeenten dat elf tot twintig procent van de non-foodwinkeliers in hun gemeente verdwijnt. Negen procent van de leden van INretail verwacht dat hun bedrijf eind dit jaar niet meer bestaat. Onder modeondernemers is dat dertien procent. 61 procent van de mkb-ondernemers zegt dat hun bedrijf eind dit jaar in bepaalde mate is afgeslankt.

Volgens de Retailagenda is Nederland op weg naar een 'ander normaal'. Het consumentengedrag is door de coronacrisis blijvend veranderd, is de conclusie. "We winkelen minder, kopen meer lokaal en functioneel, en gaan minder naar steden." Middelgrote steden worden het hardst geraakt, wijkwinkelcentra profiteren er juist van.

Reacties 9


Pascal Vaassen 3 mrt, 10:29

Prima nieuws. Nu even de pijn pakken en zo hebben we een winkelstraat over die weer actueel is en past bij de huidige maatschappelijke behoefte. En geen grijze middelmaat meer!


J.P. Verwaaijen 3 mrt, 11:27

Weer bijzonder dat de kop 30% meldt en de tekst 10-30%. Kwestie van ongenuanceerd weergeven van de strekking van het onderzoek. Jammer, want veel mensen komen niet verder dan het koppensnellen.


Henrico Pit 3 mrt, 13:24

@ J.P. Verwaaijen

Dank voor uw reactie, maar het ligt toch iets anders. De grootwinkelbedrijven spraken in januari/februari de verwachting uit dat vijftien tot dertig procent van de non-foodwinkels zal verdwijnen als ze begin maart open zouden mogen. Inmiddels is het begin maart en is het duidelijk dat de winkels nog niet open zijn. "Nu de non-food retail later opengaat, zal het percentage winkels dat naar verwachting zal moeten sluiten richting de hoogte van de bandbreedte gaan (30%)", staat in het onderzoek.

Henrico Pit
redacteur RetailTrends


Patrick Jongeling 3 mrt, 17:11

Alles wat verzuipt is weer frisse wind voor nieuw talent wat staat te trappelen met hun vermeende onderscheidende z.g. talen. Nieuwe evolutie crepeergevallen in wording.pa


Joost Kriek 3 mrt, 17:30

Realiseer wat een leed er achter het verdwijnen van deze winkels zit. Mensen die er alles aan gedaan hebben een mooie zaak op te bouwen en dat stort in elkaar door iets wat je zelf niet in de hand hebt. Diep triest allemaal, en als ondernemer zet je altijd een glimlach op en zeg je dat je de schouders eronder zet maar het is in bases vreselijk sneu.


Maarten Van Deurzen 3 mrt, 17:50

Klap voor de vitaliteit van winkelgebieden. Eenmaal mode segment weggevaagd is funshopping over en komt ook de rest verder onder druk.


Jeroen Mulders 3 mrt, 19:43

Helemaal eens Pascal Vaassen! Voor een heel groot gedeelte van de bedrijven, die nu dicht moeten, komt de sluiting alleen iets eerder dan dat het zonder Corona had plaats gevonden. Ik hoop dat hiermee de eenheidsworsten uit het straatbeeld verdwijnen , aangezien je hiervoor net zo goed op internet kunt kopen.

Voor leuke enthousiaste ondernemers die een sfeervolle winkel hebben of gaan krijgen blijft er altijd plek!
Juist bij deze ondernemers is iedereen graag bereid iets meer te betalen.


Herman van Wissen 3 mrt, 20:13

LUISTEREN NAAR WINKELIERSVERENIGING
Toekomst winkelstraten, winkelcentra staat op het spel

Terwijl onze regering er van alles aan doet om de gevolgen van pandemie de baas te worden wordt het voor steeds meer ondernemers alsmaar ingewikkelder om hun zaak overeind te houden. Ook al krijg je steun van de regering, als je je winkeldeur dicht moet houden gaat je zaak er aan.
De verschillende brancheorganisaties, de grootwinkelbedrijven en de grote vastgoed spelers hebben allemaal op hun eigen wijze oplossingen gezocht, met of zonder overleg met de regering. Er zijn volop maatregelen en regelingen getroffen om de ergste pijn te verlichten. Toch gaat dat uiteindelijk geen oplossing bieden voor de toekomst.
Bovendien is met het verdwijnen van Detailhandel Nederland een nationaal overleg met alle partijen verdwenen.
Huidige organisatiestructuur
De huidige organisatiestructuur biedt geen soelaas voor de toekomst. Je ziet dat de activiteiten vooral landelijk en branche gericht zijn. Het MKB onderdeel van VNO-NCW vertegenwoordigt 115 organisaties terwijl slechts negen brancheorganisaties over winkels gaan. Met als gevolg dat de detailhandel geen directe lijn heeft met de regering. Ondanks dat Nederland een hoge organisatiegraad heeft hebben winkelstraten, winkelcentra nauwelijks een stem. De huidige lokale organisatie is beperkt en heeft weinig of geen contact met het lokale gemeentebestuur. De vele winkeliersverenigingen komen vaak niet verder dan het organiseren van kerstversiering en een gezamenlijke afspraak over openingstijden en zelfs dat lukt niet altijd. Over het algemeen zijn het de lokale ondernemers die in hun vrije tijd de organisatie van de winkeliersvereniging erbij doen. Het afstemmen met de gemeente is dan lastig.
Lokale aanpak
Dat de gemeente Amsterdam investeert in winkelstraatmanagement is een stap in de goede richting, maar het is een uitzondering. Een ander initiatief zie je in het hart van Amersfoort waar de ondernemers samen met de gemeente een plan uitvoerden om de winkelstraten in het centrum leefbaarder te maken door auto’s te weren en een gezamenlijke bezorgdienst. Meer ruimte voor wandelaars en fietsers heeft meer klanten opgeleverd. https://www.trouw.nl/es-b0cf62cf
Dit soort initiatieven bieden kansen voor de toekomst.
Een lokale aanpak van de winkelstraten en winkelcentra is nodig met ondersteuning van de gemeente en een nieuwe overkoepelende winkelorganisatie.
De huidige negen (retail) brancheorganisaties inclusief de supermarktorganisaties kunnen samen met vastgoedeigenaren en de gemeente een visie ontwikkelen voor de nieuwe winkelstraat en winkelcentra. Met deze nieuwe visie kunnen de lokale winkeliersverenigingen aan de slag.
Pandemielessen
De pandemie leert ons dat de consument de winkels in de buurt heeft herontdekt en waardeert maar ook dat de consument meer service verwacht waaronder het thuisbezorgen, ruimte om te wandelen en te fietsen en iets te eten of te drinken.
Op dit moment zie je steeds meer panden leeg staan en dat gaat nog wel even door. Dit betekent dat veel winkelgebieden moeten worden heringericht. Samenwerking met alle lokale en landelijke partijen is nodig om dit succesvol te doen. Door winkeliersverenigingen hierbij te betrekken en te ondersteunen zijn er veel mogelijkheden.
Foodspeciaalzaken
In stedelijke gebieden en wijken zie je een groeiende belangstelling voor bijvoorbeeld foodspeciaalzaken. Wanneer vastgoedeigenaren en gemeente deze trend ook zien biedt dit kansen voor duizenden nieuwe bakkers, groentespeciaalzaken, eetwinkels en versmarkten etc. Hier is durf voor nodig. Zeker van de vastgoedondernemingen die de huurprijzen zullen moeten verlagen. Maar er is ook durf nodig van food- en horeca- ondernemers. De combinatie supermarkt, horeca en veel meer specialzaken en versmarkten zorgt voor een grotere aantrekkingskracht voor consumenten.
De bereidheid om samen te werken in winkelstraten en winkelcentra zal veel verder moeten gaan dan nu. Een gezamenlijke webshop (gekoppeld) en gezamenlijke bezorging hoort daar gewoon bij. Herman van Wissen, Inspirator


M Dijkstra 4 mrt, 10:35

Prima verhaal... Alleen steek ik er geen cent meer. Veel te veel risico, gezeur en kleine kans op een goed inkomen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!