Zo'n dertig procent van de non-foodwinkels zal na de coronacrisis verdwijnen. Dat voorspelt de Retailagenda, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, op basis van onderzoek onder consumenten, retailers (grootwinkelbedrijven en mkb), vastgoedorganisaties en gemeenten.

Hoe langer winkels dicht blijven, hoe meer er sluiten. De grootwinkelbedrijven spraken in januari/februari de verwachting uit dat vijftien tot dertig procent van de non-foodwinkels zal verdwijnen als ze begin maart open zouden mogen. Inmiddels is duidelijk dat de winkels langer dicht blijven. In de branches mode, sport en schoenen kan het oplopen tot veertig procent, denken de grootwinkelbedrijven.

Vastgoedeigenaren schatten dat tien tot dertig procent van hun winkels zal sluiten. Als winkels pas begin april open mogen, verwacht veertig procent van de gemeenten dat elf tot twintig procent van de non-foodwinkeliers in hun gemeente verdwijnt. Negen procent van de leden van INretail verwacht dat hun bedrijf eind dit jaar niet meer bestaat. Onder modeondernemers is dat dertien procent. 61 procent van de mkb-ondernemers zegt dat hun bedrijf eind dit jaar in bepaalde mate is afgeslankt.

Volgens de Retailagenda is Nederland op weg naar een 'ander normaal'. Het consumentengedrag is door de coronacrisis blijvend veranderd, is de conclusie. "We winkelen minder, kopen meer lokaal en functioneel, en gaan minder naar steden." Middelgrote steden worden het hardst geraakt, wijkwinkelcentra profiteren er juist van.