Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Beter Bed en Burger King.
Winnaar: Beter Bed
Thuiswerken, schoonmaken en persoonlijke verzorging: volgens bol.com waren vooral producten uit die categorieën het afgelopen ‘coronajaar’ niet aan te slepen. Maar de crisis zorgde er ook voor dat we meer geld uitgaven aan onze nachtrust - en daar plukte een retailer als Beter Bed dan weer de vruchten van. De beddenverkoper kan terugkijken op een uitstekend jaar, waarin een nettowinst van 7,9 miljoen euro werd geboekt. Een jaar eerder leidde het bedrijf nog 4,2 miljoen euro verlies. De omzet steeg met ruim twintig procent en kwam uit op 220 miljoen euro. Vooral online deed Beter Bed goede zaken: daar nam de omzet met ruim 86 procent toe. Topman John Kruijssen vat het mooi samen: "In deze groeiende markt hebben we ons marktaandeel verder vergroot en onze positie verstevigd.”
Verliezer: Burger King
Vrouwen horen in de keuken: het is een uitspraak...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Beter Bed en Burger King.
Winnaar: Beter Bed
Thuiswerken, schoonmaken en persoonlijke verzorging: volgens bol.com waren vooral producten uit die categorieën het afgelopen ‘coronajaar’ niet aan te slepen. Maar de crisis zorgde er ook voor dat we meer geld uitgaven aan onze nachtrust - en daar plukte een retailer als Beter Bed dan weer de vruchten van. De beddenverkoper kan terugkijken op een uitstekend jaar, waarin een nettowinst van 7,9 miljoen euro werd geboekt. Een jaar eerder leidde het bedrijf nog 4,2 miljoen euro verlies. De omzet steeg met ruim twintig procent en kwam uit op 220 miljoen euro. Vooral online deed Beter Bed goede zaken: daar nam de omzet met ruim 86 procent toe. Topman John Kruijssen vat het mooi samen: "In deze groeiende markt hebben we ons marktaandeel verder vergroot en onze positie verstevigd.”
Verliezer: Burger King
Vrouwen horen in de keuken: het is een uitspraak die anno 2020 niet echt meer door de beugel kan – en dat is maar goed ook. Al leek Burger King er de afgelopen week een andere mening op na te houden. De fastfoodketen plaatste de quote in het kader van Internationale Vrouwendag op Twitter, om meer aandacht te vragen voor vrouwelijke chefs in restaurants. Maar de ludieke actie schoot bij velen in het verkeerde keelgat en resulteerde binnen no-time in een storm aan kritiek; het bericht zou discriminerend en seksistisch zijn. “Vrouwen horen in de keuken. Als ze dat willen natuurlijk”, reageerde Burger King later bij wijze van damage control. “Slechts twintig procent van de chefs is vrouw. Wij hebben als missie de geslachtsverhouding in de restaurantindustrie te veranderen door vrouwelijke medewerkers de kans te bieden een culinaire carrière na te streven.” Het kwaad was echter al geschiet en Burger King zag zich later alsnog genoodzaakt zijn excuses aan te bieden. “We zullen het de volgende keer beter doen.”