'E-commerce in België met tien procent gekrompen'

De Belgische e-commercesector heeft vorig jaar in totaal 10,26 miljard euro omzet gedraaid, een daling van tien procent in vergelijking met 2019. Dat blijkt uit de Market Monitor van BeCommerce, uitgevoerd door GfK. Vooral aan diensten werd online minder geld uitgegeven; aan producten werd juist meer besteed. 

Door de crisis en de lockdowns kocht de Belgische consument het afgelopen jaar vaker online dan het jaar ervoor, maar het gespendeerde bedrag per aankoop lag lager. Gemiddeld kocht de Belg zo’n vijftien keer online, goed voor een totaal van 126,8 miljoen aankopen: een stijging van 12 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het gemiddelde aankoopbedrag daalde echter van 102 naar 81 euro. Die daling heeft deels te maken met het platliggen van de evenementensector; vlieg- en festivaltickets kosten vaak meer dan de producten die online worden gekocht.

De onlineverkoop van producten groeide dan ook, met een derde, en was daarmee goed voor 7,5 miljard euro. Volgens BeCommerce zien de cijfers er anders uit dan de Nederlandse cijfers, die vorige week door Thuiswinkel.org werden gepresenteerd. “Onze Noorderburen konden met de coronacrisis nog steeds een groei van zeven procent neerzetten: de producten groeiden daar sterker dan bij ons (43 procent) en de diensten werden minder zwaar getroffen (krimp van 39 procent)”, aldus Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce. 

Dit heeft volgens Geeroms verschillende oorzaken. “Zo werd de Nederlandse economie minder zwaar getroffen dankzij de minder strenge coronamaatregelen, maar is de e-commercemarkt in Nederland natuurlijk ook matuurder. De Nederlander koopt gemiddeld maar liefst tien keer meer online dan de Belg.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!