'Meer geld gestoken in nieuwe winkels, leegstand neemt toe'

Hoewel er vorig jaar meer winkelpanden leeg kwamen te staan, werd er wel meer geïnvesteerd in nieuwe winkels. Dat blijkt uit het rapport Stand van Retailvastgoed van ABN Amro.

Ondanks de negatieve vooruitzichten werd er 107 miljoen euro uitgetrokken voor nieuwe winkels, een stijging van 14,9 procent ten opzichte van 2019. Volgens ABN Amro gaat het mogelijk om aanvragen die al lang geleden zijn gedaan; vergunningstrajecten duren soms jaren.

Op 1 januari dit jaar stonden er 16.241 winkelpanden leeg, 167 meer dan een jaar eerder. Dat is 7,5 procent van alle winkelpanden, in de binnensteden was het 13,2 procent. Vooral in Limburg en Brabant is veel leegstand. Daar zijn relatief veel kleding- en schoenenwinkels, ook werden deze provincies hard geraakt doordat er minder toeristen uit België en Duitsland kwamen.

Dat de leegstand slechts licht groeide, kwam volgens ABN Amro vooral door de steunmaatregelen van de overheid. Als die in de tweede helft van dit jaar worden afgebouwd, zullen er meer faillissementen komen en zal de leegstand dus toenemen.

Door de coronapandemie, de gedwongen winkelsluitingen en de toenemende mate waarin mensen online winkelen, worden winkelpanden steeds minder waard.

 

 

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!